“Handen zijn een universele interface”
Tot nu toe is het mogelijk om objecten in virtuele realiteit te manipuleren met allerhande controllers in de vorm van grote, plastieken hulpstukken met enkele knoppen. Leap Motion gaat een stap verder en introduceert de meest intuïtieve controllers ooit: je handen.
Hands-on
Dankzij een sensor die aan de voorkant van de VR-headset kan worden geplaatst, wordt de beweging van je handen geregistreerd. Deze beweging wordt omgezet naar een zichtbare actie die je in de virtuele realiteit kan waarnemen: in tegenstelling tot statische verlengstukken, zie je je handen levensecht bewegen. Op die manier kan je interageren met digitale objecten, zonder het gebruik van een controller.
Tijdens een demonstratie werd duidelijk hoe revolutionair dat aanvoelt. Elke vingervlugge beweging werd accuraat weergegeven, en de leercurve is praktisch niet-bestaande. In de app in kwestie is het de bedoeling om met blokjes te interageren: letterlijk kinderspel. Je kan blokken vastnemen, weggooien en verschuiven. Een mini-interface krijg je wanneer je je palm naar boven richt. Er verschijnen dan knopjes bij je middelvinger, ringvinger en pink, die je kan selecteren met je andere hand. Hoewel je handen niet meer zijn dan felgekleurde geraamtes, reageren ze foutloos met zo goed als geen vertraging. Het is niet moeilijk om in te zien hoe dit gebruikt kan worden als een geheel nieuwe interface.
Nieuwe interface
Tot nu toe wordt de technologie gebruikt voor productontwikkeling en design, of bijvoorbeeld in de medische sector, als een hulpmiddel bij revalidatietherapie. Meer algemeen genomen betekent de technologie echter een stap vooruit naar een compleet nieuwe interactie met computers, legt Kruse uit.
Stel je voor dat je geen muis meer nodig hebt, of zelfs niet meer op een touchscreen moet klikken: je gebaart gewoon met je wijsvinger. “Handen zijn een universele, menselijke interface,” verklaart Caleb Kruse van Leap Motion. “Het is wat we tot nu toe missen in VR.”
Computers zouden bestuurd kunnen worden met gebaren, in plaats van muisklikken. Een mooi idee, hoewel het concept het op één gebied laat afweten: gevoelsmatige feedback. Je ogen zien immers hoe jij een blok vastneemt, terwijl je handen enkel lucht voelen: het is wennen.