Amazon neemt distributieproces over, ook op zee
Amazon, de grootste online winkel ter wereld, wordt expediteur. De voorbije maanden meent The Wall Street Journal minstens 150 vrachtcontainers te hebben geïdentificeerd die geregeld werden door Amazon op cargoschepen vanuit China. Daarbij neemt het zowel voor zichzelf als voor klanten de administratieve beslommeringen voor zijn rekening.
Kosten besparen
Voor online retailers zijn distributiekosten steeds een grote hap uit het budget. Een bedrijf als Amazon of Bol.com rekent vanaf een bepaald bedrag geen verzendingskosten meer aan, maar het moet bedrijven als DHL en UPS wel zelf nog betalen om een bestelling te laten aankomen. Door dat proces minder uit te besteden en zelf meer in handen te nemen kan Amazon veel geld besparen.
[related_article id=”210828″]De voorbije jaren investeerde de online winkel al grote bedragen in nieuwe warenhuizen, zodat de af te leggen afstand tot bij de consument kleiner wordt. Amazon huurde tevens enkele Boeing-vliegtuigen om ook daar het werk zelf voor zijn rekening te nemen, terwijl experimenten met levering per drone eveneens nieuwe opties moeten bieden.
Amazon neemt de stappen niet alleen om het voor zichzelf makkelijker te maken; het bedrijf ziet kansen liggen om zijn infrastructuur ten gelde te maken. Dat kan door kleinere retailers opslagruimte aan te bieden in zijn warenhuizen, of door verzendingen te regelen via schepen, vliegtuigen en drones. Zo bespaart Amazon op kosten aan distributiebedrijven, terwijl het zelf als nieuwe distributeur geld kan verdienen.
Technologiereuzen breiden uit
De interesse in de maritieme sector is relatief nieuw voor Amazon. Voorlopig speelt het alleen de rol van expediteur, maar analisten van Bloomberg menen dat Amazon in de toekomst wel eens schepen kan gaan leasen, waarna ook rederijen in het vizier komen. De online winkel is echter niet alleen: het Chinese Alibaba sloot recent een samenwerking af met de Deense rederij Maersk. Daarbij is het mogelijk om met één klik een (plaatsje op een) containerschip te reserveren aan een erg lage prijs.
De Antwerpse haven probeert zijn eigen positie ondertussen te vrijwaren tegen de steeds hevigere concurrentie van technologiereuzen. Daartoe lanceerde het gisteren de databank NxtPort die alle informatie van containers in de Antwerpse haven bundelt, schrijft De Tijd. “Wie de data beheert, heeft veel macht,” schrijft Marc De Roo. Het is een eerste stap naar een efficiëntere werking die de haven nog dichter bij Europese grootmachten als Rotterdam en Hamburg zal brengen.