Snap boomt op de beurs, maar voor hoelang nog?
Snap deed gisteren zijn langverwachte intrede op de beurs, en sloot de dag af met aandelen die maar liefst 44 procent meer waard zijn dan hun openingsprijs. Het moederbedrijf van de app Snapchat bouwde zo een beurswaarde van 24 miljard dollar op. Na het enorme kassucces zijn de jeugdige oprichters achter Snap – Evan Spiegel en Bobby Murphy – bovendien elk zo’n 5,3 miljard dollar waard. Dat alles ten spijt, is de toekomst van Snap nu allesbehalve zeker.
“Significant overgewaardeerd”
Een eerste indicatie was afkomstig van een klein onderzoeksbureau Pivotal Research Group, die de Snap-aandelen onverbiddelijk een ‘sell’-beoordeling opplakten. Hun raad was om de aandelen te verkopen, en het groepje analisten schatte de waarde van de aandelen op niet meer dan 10 dollar. Analist Brian Wieser schreef in een nota aan klanten dat Snap “significant overgewaardeerd” is.
“Investeerders van Snap zullen blootgesteld worden aan een ‘upstart’ die agressieve concurrentie tegemoetkomt van veel grotere bedrijven, met een kern aan gebruikers die niet hard groeit en ongrijpbaar is,” meende Wieser. Hij is niet de enige die zijn twijfels heeft over het initiële succes van Snap. Inmiddels gaven verschillende analisten blijk van minder dan positieve vooruitzichten en reikte ook investeringsonderneming Instinet een ‘sell’-beoordeling uit voor de aandelen.
Verlies en minder groei
In zijn nota verwoordde Wieser wat door velen als de ultieme valkuil van het sociale medium wordt beschouwd: hoewel het bedrijf kan rekenen op een succesvolle eerste beursdag, is dat succes meer gebaseerd op een hype, dan op een sterke positie tussen giganten als Facebook en Twitter.
Een teken aan de wand is de winst die Snap draait – of liever, het gebrek aan winst. Het bedrijf verloor 514 miljoen dollar in 2016 en 372 miljoen dollar in 2015. Nemen we de gebruikersaantallen erbij – tenslotte een doorslaggevende metric voor sociale media – dan boezemen ook die cijfers weinig vertrouwen in. Snap kon op het einde van 2016 rekenen op een totaal van 158 miljoen dagelijks actieve gebruikers, wat neerkomt op een jaarlijkse groei van 48 procent. Een mooi resultaat zonder meer, ware het niet dat de groei bijna tot een stilstand kwam op het einde van het jaar. Rond die tijd ging Instagram in de aanval met de Stories-feature die als twee druppels water lijkt op een Snapchat-functie waarmee gebruikers een reeks foto’s kunnen plaatsen om een gebeurtenis of dag te beschrijven. Het offensief bleek te werken, en Instagram kon zienderogen gebruikers afsnoepen van Snapchat.
Dat Snap tot nu toe op veel gebieden de duimen moet leggen tegen zijn concurrenten, weet het zelf ook, zo blijkt in het rapport dat het indiende om naar de beurs te trekken. “We concurreren met andere bedrijven in alle aspecten van onze business, vooral met bedrijven die zich concentreren op mobile engagement en adverteren. Veel van deze bedrijven, zoals Apple, Facebook (inclusief Instagram en Whatsapp), Google (inclusief YouTube) en Twitter hebben significant grotere financiële middelen en human resources en, in sommige gevallen, grotere gebruikersaantallen,” waarschuwde Snap in het document.
Blijft het bij hype?
Met enkele sceptische analisten en een op z’n minst ambigue toekomst, wijst alles erop dat de beursgang van Snap nog alle kanten uit kan. Investeerders lijken voorlopig nog gretig te bijten, maar het valt nog af te wachten of ze de aandelen op lange termijn zullen bewaren, of ze de aandelen meteen ook verkopen om te profiteren van een kortstondige hype. Indien Snap niet snel laat zien dat het in staat is om zijn mannetje te staan tussen de huidige giganten op de markt, is dat laatste meer dan waarschijnlijk.
//www.smartbiz.be/nieuws/169931/snap-gaat-onderuit-op-de-beurs-na-aanvankelijk-succes/