Snap gaat onderuit op de beurs na aanvankelijk succes
De beursgang van Snap Inc. leek aanvankelijk nog op wieltjes te lopen, wanneer beleggers op de eerste dag massaal aandelen kochten en zo de prijzen snel opdreven. Zo kon het dat de aandeelwaarde tegen sluitingstijd maar liefst 44 procent meer waard was dan de openingsprijs van 17 dollar. Het hoogtepunt volgde op vrijdag, wanneer de aandelen van handen wisselden voor meer dan 28 dollar.
Gebrek aan vertrouwen
Op maandag stuikten de prijzen uiteindelijk dan toch in elkaar. Beleggingsadviseurs fronsten de wenkbrauwen bij de onzekere toekomst van het bedrijf, en zorgden ervoor dat aandeelhouders aandelen snel doorverkochten om de voorspelde duik van de aandelen voor te zijn. De handvol analisten die een rating uitbrachten voor de Snap-aandelen, adviseerden om te verkopen of aandelen te behouden. Geen enkele van hen gaf groen licht met een ‘koop’-rating.
Onder andere het feit dat Snap sinds de start in 2011 nog geen winst maakte, en de teleurstellende toename aan gebruikers in het afgelopen kwartaal zijn, lokken een gebrek aan vertrouwen uit. Snapchat moet opboksen tegen de concurrentie van Instagram en Whatsapp, maar leek de impact al te voelen toen Instagram een ‘Stories’-functie lanceerde die vergelijkbaar was aan wat Snapchat gebruikers bood. Sindsdien lijkt Snap er maar niet in te slagen om beleggers te overtuigen van hun waarde op lange termijn.
Geen unicum
Dat Snap na een glansrijke beursgang nu een turbulente periode doormaakt, is overigens geen unicum. Tech-bedrijven die naar de beurs trekken, lieten in het verleden al zien dat de eerste dag op de beurs geen goede indicatie is voor het verdere verloop van de aandelen. Zo kon Twitter bijvoorbeeld rekenen op een waardestijging van 72 procent tijdens hun beursdebuut in 2013 en beleefde het bedrijf enkele maanden later een hoogtepunt met aandeelprijzen tot 69 dollar, maar schommelen de aandeelprijzen sinds 2016 rond een schamele 15 dollar.