Deze 3 trends zijn volgens de uitvinder van het internet een gevaar voor het web
Precies 28 jaar nadat hij het concept van een digitaal, wereldwijd netwerk voorstelde, heeft Sir Tim Berners-Lee een open brief geschreven over enkele uitdagingen die een gevaar kunnen betekenen voor het wereldwijde web. De geestelijke vader van het internet vertelt hoe het een voortdurende strijd bleek om het open karakter van het web te behouden, en duidt drie trends aan die die strijd verder kunnen bemoeilijken.
1. Weinig controle over data
Allereerst, roept Berners-Lee op tot meer privacy. De manier waarop we data delen, zo vertelt hij, is niet optimaal. Persoonlijke gegevens worden aangeboden in ruil voor gratis of betere diensten online, maar dat zorgt ervoor dat de gebruiker de controle verliest over zijn data. “Wanneer onze data in silo’s worden bewaard, uit ons zicht, missen we enkele voordelen die we konden aanwenden als we de directe controle over deze data hadden, en konden kiezen wanneer en met wie we ze deelden.”
Daarnaast kunnen ook andere partijen, zoals overheden, makkelijker over de schouder van de gebruiker meekijken met de – al dan niet vrijwillige – medewerking van bedrijven. Zelfs in landen waarbij de overheid er niet op uit is om gebruikers de mond te snoeren, kan dat nadelig uitpakken, schrijft Berners-Lee. “Het bekoelt de vrijheid van meningsuiting en verhindert het gebruik van het web als een ruimte om belangrijke topics te ontdekken, zoals gevoelige gezondheidsinformatie, seksualiteit of religie.”
[related_article id=”169964″]
2. Nepnieuws wordt te makkelijk verspreid
Nepnieuws was een brandend topic de afgelopen maanden, en dat ontging ook de uitvinder van het internet natuurlijk niet. Valse berichten worden te makkelijk verspreid, zegt hij, en dat is te wijten aan twee kenmerken van het huidige online businessmodel van sommige webpagina’s. Websites verdienen geld aan het aantal clicks dat ze kunnen vergaren, en tonen gebruikers resultaten op basis van algoritmen gebaseerd op hun online surfgedrag. “Het resultaat is dat deze websites ons content tonen waarvan ze denken dat we erop zullen klikken – wat betekent dat foute informatie of ‘nepnieuws’ dat verrassend of shockerend is, of ontworpen is om onze vooroordelen aan te spreken – zich kan verspreiden als een lopend vuurtje.”
[related_article id=”169624″]
3. Politiek adverteren niet transparant
Een derde trend die Berners-Lee aanhaalt, doet vooral denken aan Amerikaanse voorbeelden. Volgens hem grijpen politici almaar meer naar online kanalen om hun boodschappen te verkondigen, en kunnen ze op die manier campagnes tot in het extreme personaliseren om zich te richten op een individuele gebruiker. Volgens een van zijn bronnen zouden er op een dag in de Amerikaanse verkiezingen in 2016 tot wel 50.000 verschillende advertenties op Facebook worden getoond, elk afgestemd op de persoonlijke voorkeuren van de gebruiker. “Targeted advertenties staan toe dat een campagne compleet andere, mogelijk elkaar tegensprekende, dingen zegt tegen verschillende groepen. Is dat democratisch?”
Vijfjarenplan
Om bovenstaande uitdagingen aan te gaan, stelt Berners-Lee ten slotte enkele oplossingen voor. “We moeten samenwerken met webbedrijven om een evenwicht te vinden die de controle van data terug in de handen van de mensen legt, inclusief de ontwikkeling van nieuwe technologie zoals persoonlijke ‘data pods’ als dat nodig is, en het ontdekken van alternatieve omzetmodellen zoals abonnementen en microbetalingen.” Daarnaast pleit hij voor meer transparantie rond algoritmes die beslissen welke berichten we zien op het internet, het bemoedigen van ‘gatekeepers’ zoals Google en Facebook, en roept hij op om online surveillance door de overheid terug te blijven dringen.
De Web Foundation, een organisatie die werd opgericht door Berners-Lee en zich inzet voor het vrije web, stelde daarnaast een vijfjarenplan op waarin deze punt terugkomen en er gestreefd wordt naar ‘digitale gelijkheid’.
//www.smartbiz.be/nieuws/169816/google-breekt-sha-1-encryptiestandaard-het-internet-nu-onveilig/