2016: meer Belgische webshops en minder omzet naar buitenland
Meeste onderzoeken die peilen naar de staat van de Belgische e-commercemarkt, doen dat op basis van de uitgaven van de consument. Een onderzoek van online kwaliteitslabel SafeShops.be en marketingkantoor The House of Marketing gooit het echter over een andere boeg, en presenteert cijfers die gebaseerd zijn op de gegevens van Belgische payment service providers, of PSP’s. Het onderzoek betekent de start van de ‘e-commerce Barometer’, een initiatief van beide organisaties.
Data vanuit de markt
PSP’s zorgen voor een veilig betaalportaal tussen de online handelaar en de klant, en hebben zo een zicht op de transactievolumes van de Belgische webshops. In de studie werkten PSP’s mee als CCV, Ingenico, Sisow, Worldline, Multisafepay, Europabank, Mollie en Icepay – samen goed voor 90 procent van de Belgische online transacties.
‘Informatie vanuit de online handel zelf, dat is het uitgangspunt voor de e-commerce Barometer,’ legt Greet Dekocker, managing director bij Safeshops.be, uit. ‘Om een volledig beeld van de e-commercemarkt te krijgen, is het noodzakelijk om ook deze data mee in kaart te brengen.’
Ruim 3.000 nieuwe handelaars
Uit het onderzoek blijkt dat de e-commerce in België blijft groeien qua omzet, maar ook qua aantal webshops. Het afgelopen jaar vonden zo’n 3069 nieuwe handelaren hun weg naar het web: een groei van 26 procent tegenover 2015. Daarnaast steeg de totale omzet van de sector naar 5 miljard euro, wat zo’n 907.000 euro meer is dan wat werd behaald in 2015.
Zo’n 15 procent van de Belgische webshops kon een omzet van meer dan 100.000 euro waarmaken, terwijl ook 6 procent van startende webshops zulke omzet kan optekenen. Het grootste deel ging echter naar enkele grote online spelers die de markt domineren. Maar liefst 86 procent van de omzet wordt gegenereerd door slechts 3 procent van de Belgische online handelaren. Welke webshops tot die groep topspelers horen, is niet bekend: de deelnemende PSP’s konden uit confidentialiteitsredenen hun klanten niet identificeren.
Minder naar het buitenland
Daarnaast laat Filip Vandegehuchte, van The House of Marketing weten dat de online uitgaven in België ook minder vaak in de zakken van onze buurlanden verdwijnen. Belgische webshops moeten het opnemen tegen buitenlandse webshops – denk aan Amazon, bol.com, Coolblue – die een groot deel van de koek opeisen en zo ook een deel van de omzet kunnen afsnoepen. Uit de cijfers blijkt echter dat er verbetering op komst is. ‘Belgische webshops grijpen marktaandeel terug op hun buitenlandse collega’s,’ zegt Vandegehuchte. ‘Daar waar in 2015 nog 50 procent van de e-commercebestedingen naar het buitenland verdween, zien we dat dit in 2016 naar 46 procent zakt.’
Ook Dekocker van SafeShops.be laat weten dat de resultaten haar optimistisch stemmen. ‘We zijn bijzonder blij met de resultaten van deze e-commerce Barometer. In combinatie met het groeiend aantal consumentenbestedingen, duiden deze cijfers op het feit dat e-commerce in België sterker wordt. Dat kunnen we uiteraard alleen maar toejuichen,’ besluit ze.
https://www.twinkle.be/nieuws/167469/grootste-ergernissen-belgische-shoppers/