8 op 10 Belgische exporterende kmo’s verdienen via sociale media

Belgische exporterende kmo’s halen meer dan ooit hun inkomsten uit nieuwe kanalen, zoals sociale media en mobiele apps, en zijn optimistischer dan hun Europese tegenhangers.

 

Belgische kmo’s die actief zijn in de exportsector zetten steeds meer in op de digitalisering, en dat werpt zijn vruchten af. Dat is de conclusie van een jaarlijks onderzoek van FedEx waarbij 4.500 kmo’s in Europa werden ondervraagd. Voor het eerst namen ook 500 Belgische organisaties deel.

Populaire afzetmarkt

Zo’n 85 procent van de ondervraagde kmo’s in België zegt producten te exporteren, wat goed is voor iets meer dan de helft van hun totale omzet. België is bovendien een geliefde afzetmarkt: ons land behaalt een derde plaats op de lijst met meest populaire landen op de intra-Europese exportmarkt. Zo’n 33 procent van de Europese exporterende kmo’s handelt met België, waardoor we enkel Duitsland en Frankrijk moeten laten voorgaan in de ranglijst.

Slimme toestellen

Uit het onderzoek blijkt daarnaast dat Belgische kmo’s de digitalisering niet schuwen. Iets meer dan de helft van de ondervraagde organisaties zegt al te werken met connected kantoren of fabrieken, en 47 procent laat weten dat ze gebruik maken van het Internet of Things, bijvoorbeeld in de vorm van sensoren en slimme toestellen. 43 procent zegt daarnaast “office wearables” te hanteren, zoals smartwatches en trackers.

Meer e-commerce

Steeds meer Belgische kmo’s grijpen tevens met succes naar online kanalen om hun producten te exporteren. Maar liefst 85 procent van de ondervraagde organisaties handelt via een desktopwebsite. Opvallend is dat België via dat kanaal het hoogste percentage aan B2B-e-commercetransacties kan voorleggen, goed voor 67 procent van de online omzet en bijna het dubbele van het Europese gemiddelde van 34 procent.

Ook nieuwe kanalen winnen aan belang. Bijna 80 procent van de Belgische exporterende kmo’s geeft aan mobiele apps en sociale media te gebruiken om hun producten aan de man te brengen. In Europa is dat slechts 65 procent. De nieuwe strategie brengt op, zo blijkt, aangezien die kanalen respectievelijk 14 en 13 procent van de totale omzet uitmaken. Daarmee naderen ze de opbrengsten die via een conventionele desktopwebsite worden geboekt, gemiddeld zo’n 16 procent.

Optimistisch

Tot slot zijn Belgische kmo’s over het algemeen optimistischer over de toekomst van de exportindustrie dan andere Europese ondervraagden. Meer dan de helft meent dat de inkomsten uit export in Europa zullen toenemen, terwijl slechts 34 procent van Europese kmo’s het daarmee eens is. Ook over de digitalisering van de sector zijn meeste Belgische kmo’s positief. De meerderheid geeft aan dat hun inkomsten uit e-commerce zijn gestegen en denkt dat die toename zich volgend jaar voortzet.

 

Wel wordt verwacht dat de digitalisering ervoor zal zorgen dat snellere bezorgdiensten nodig zijn. 39 procent van de kmo’s is ook bereid te betalen voor zo’n diensten.

 

//www.smartbiz.be/achtergrond/170418/12-onmisbare-apps-om-mobiel-te-werken-deel-1/

businessdigital commercedigitale transformatiedigitaliseringdtdexportmobielmobiletransformatie

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken