Waalse e-commerce groeit voor het eerst sneller dan Vlaamse
De Belgische e-commerce groeit, en het einde is nog niet in zicht. In het eerste kwartaal van 2017 kochten 7,1 miljoen Belgische consumenten online en spendeerden ze samen 2,44 miljard euro. Dat blijkt uit cijfers van de BeCommerce Market Monitor.
114 euro per aankoop
Dat is 6 procent meer dan wat er vorig jaar rond dezelfde periode werd uitgegeven op het web. Dat komt omdat de Belg vooral meer geld uitgaf aan een aankoop: de doorsnee consument bestelde iets meer dan drie keer online, en spendeerde gemiddeld 114 euro per aankoop. Het aantal aankopen bleef wel hetzelfde.
Opvallend is ook hoe de Waalse e-commerce voor het eerst een snellere groei doormaakt dan de Vlaamse. In het zuidelijke deel van het land stegen de uitgaven met ruim 10 procent, terwijl dat voor Vlaanderen slechts 4,5 procent was: de helft minder.
Meer computers
Het grootste deel van de Belgische uitgaven gaat – zoals steeds – voornamelijk naar het online bestellen van diensten. Van alle uitgaven die aan diensten worden besteed, gebeurt 64 procent online.
Wanneer we echter kijken naar specifieke productcategorieën blijft vooral het online bestellen van vliegtickets en accommodatie populair, goed voor 85 procent van alle online uitgaven tegenover 82 procent in 2016. Tickets voor attracties en events staan op de tweede plaats, gevolgd door pakketreizen.
De sterkste groei wordt duidelijk bij de online uitgaven aan computers en accessoires: er werd maar liefst 39 procent meer gespendeerd tegenover vorig jaar, waardoor de categorie een online omzet van 94 miljoen euro kan binnenhalen, in plaats van de 71 miljoen in 2016.
Toename in smartphone-gebruik
Ook de manier waarop de Belg winkelt is lichtjes veranderd. Nog steeds blijven laptop en desktop de belangrijkste kanalen om online te shoppen, maar dit keer wint de smartphone aan populariteit. Zo’n 19 procent van de kopers gebruikt een smartphone om te shoppen, waardoor het toestel populairder wordt dan de tablet.
Daarnaast komen betaalmiddelen Bancontact en kredietkaart nu meer dan ooit in elkaars vaarwater. Bancontact werd dit kwartaal door 47 procent van de kopers gebruikt – een toename van 2 procent – terwijl de kredietkaart aan waarde inboette: 49 procent van de kopers zeiden een kredietkaart te hebben gebruikt, tegenover 51 procent vorig jaar. Tot slot werden ook cadeaukaarten en getrouwheidspremies vaker ingezet, met zo’n 8 procent gebruikers.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste e-commercenieuws? Like Twinkle België op Facebook!
https://www.twinkle.be/achtergrond/168057/belgische-e-commerce-te-laat/