Maandelijks 1.300 Belgen opgelicht door webshops
Dat blijkt uit cijfers van Worldline. Uit de bevraging blijkt dat zo’n 1.300 consumenten in ons land maandelijks niet ontvangen waarvoor ze betaald hebben. In sommige gevallen krijgen klanten namaakproducten; anderen ontvangen helemaal niets. Vorig jaar alleen al sloot de Economische inspectie bijna 2.600 webshops.
Consumenten kunnen fraude vermijden door op een aantal factoren te letten, zegt Worldline. Wanneer de online prijzen bijvoorbeeld 20 procent lager liggen dan meeste andere webshops, kan dat een teken zijn dat er iets niet pluis is. Vooral extreem goedkope merkproducten zijn een ‘rode vlag’. Ook is het slim om op te letten met aankopen via advertenties op sociale media en om de reputatie van de handelaar even op te zoeken op het web.
Vorig jaar had zo’n 45 procent van de aangiftes bij het Belgische Meldpunt voor consumentenfraude te maken met online verkoop of online reclamemethodes. Het nieuwe Meldpunt werd in februari 2016 gelanceerd onder de auspiciën van federaal Minister van Werk Kris Peeters. Slachtoffers van fraude, misleiding, bedrog of oplichting kunnen er zich online aanmelden. De meeste meldingen die de organisatie binnenkreeg handelden over problemen bij de levering van goederen, spookfacturen en ongewenste communicatie.
https://www.twinkle.be/nieuws/167852/groupon-mogelijk-rechter-om-belgische-luier-gate/