Alibaba investeert miljarden in fysieke winkels
Alibaba heeft in de laatste twee jaar bijna 7 miljard euro ingezet op fysieke winkels. Zo heeft het momenteel al dertien eigen supermarkten onder de naam Hema, waar je producten koopt door middel van je smartphone. Dit mag niet verward worden met de Nederlandse Hema-keten. Daarnaast kocht het in januari ook luxewarenhuis InTime van de Chinese overheid. De Chinese webwinkel is aan een serieuze opmars bezig, zo bleek ook uit zijn kwartaalcijfers die het eerder bekendmaakte.
‘Nieuwe retail’
Alibaba is geen kleintje meer: ze is uitgegroeid van een online marktplaats tot een heuse e-commercegigant. Naast online services zoals een mobiel betaalsysteem AliPay zet het nu ook zijn stempel op de fysieke retail, waarin het wil innoveren. “We geloven dat de toekomst van ‘nieuwe retail’ een harmonieuze integratie van online en offline zal zijn, en Hema is een voorbeeld bij uitstek van deze evolutie die plaatsvindt,” zei Daniel Zhang, CEO van Alibaba Group, vorige maand in een statement.
De Hema-winkels lijken op normale buurtsupermarkten, maar schijn bedriegt. In de Hema-winkels kunnen klanten via hun smartphone producten ontdekken, betalen en online bestellingen plaatsen die binnen de 30 minuten geleverd worden. Met de Hema-lijn zet Alibaba in op de ultieme omnichannel-aanpak. De producten in de winkel zijn voorzien van een barcode die klanten kunnen via hun smartphone kunnen scannen om meer informatie te krijgen, of aanbevelingen van gelijkaardige producten te zien. De code wordt gescand via de mobiele app, die ook gelinkt is aan Alibaba’s betaalapp, Alipay, waarmee klanten aan de kassa kunnen betalen.
Toch wil Alibaba naar eigen zeggen geen grote fysieke ketens uitbaten. Zowel Hema als InTime dienen vooral als voorbeelden, die de voordelen van New Retail moeten aantonen.
Groei
Vorige maand legde de Chinese retailer goede kwartaalcijfers voor. Het zag zijn omzet sterk stijgen en vooral zijn e-commerceactiviteiten maakten een flinke groei. Alibaba wordt zo steeds meer vergeleken met de Amerikaanse webwinkel Amazon, met goede reden. Het Chinese bedrijf ontwikkelde zich in de afgelopen jaren tot een van de grootste e-commercebedrijven ter wereld.
Wij kennen de groep vooral van zijn online marktplaats AliExpress. Zelf verkopen ze geen producten, maar verkopers wereldwijd kunnen hun goederen aan de man spelen. Dit zorgt voor een groot aanbod van verschillende producten variërend in prijs en kwaliteit.