Google buigt voor Europa om monsterboetes te vermijden
Google heeft een voorstel ingediend waarin beschreven staat hoe het de eigen Shopping-functie gaat aanpassen, in navolging van het oordeel van de Europese Commissie. De Commissie beschuldigde Google eerder van antitrust-praktijken, waardoor Google verplicht werd om de dienst aan te passen of hoge boetes te betalen. Welke veranderingen het bedrijf wil doorvoeren, werd niet bekendgemaakt.
Anti-concurrentie
In juni zadelde de Europese Commissie Google op met een monsterboete van 2,42 miljard euro voor overtredingen op het mededingingsrecht. De Commissie oordeelde immers dat Google de vrije concurrentie in de weg stond door bepaalde zoekresultaten te filteren. De resultaten van concurrerende zoek- en vergelijkingsdiensten werden minder zichtbaar gemaakt, in het voordeel van de eigen Shopping-functie.
Google Shopping is één van Google online diensten waarbij webwinkeliers tegen betaling een product kunnen laten verschijnen bij relevante zoekopdrachten. De producten komen dan naast de organische zoekresultaten en de tekst-advertenties te staan, en krijgen meer zichtbaarheid dan de handelaars die in de organische zoekresultaten worden opgelijst.
Vanaf juni kreeg Google nog 90 dagen om het aangeklaagde gedrag te staken. Deed het dat niet, dan zou de internetgrootmacht dagelijkse boetes tot 5 procent van de gemiddelde, wereldwijde omzet boven het hoofd hangen. Net na het oordeel leek Google nochtans te overwegen om in beroep te gaan tegen de klacht van de Commissie, maar daar is het ondertussen dus van afgestapt.
Vertrouwelijk
De Europese Commissie laat weten dat het niet van plan is om het plan van Google te delen. ‘In deze context kan de Commissie bevestigen dat, zoals verplicht is door de beslissing van de Commissie, informatie heeft ontvangen over hoe Google compliant wordt met de beslissing van de Commissie tegen de vooropgestelde deadline,’ vertelde een woordvoerder aan TechCrunch.