Nieuws

Belgische modeketen ZEB test zelfscankassa’s en digi-mannequins uit

De onderneming opent een testwinkel in Merchtem waar het met nieuwe technologische snufjes kan experimenteren.

ZEB opende op 1 september de deuren van zijn vernieuwde winkel in Merchtem. Het Belgische bedrijf gaf het gebouw niet alleen de nodige verfrissing en een nieuwe indeling, maar introduceerde in de ruimte ook verschillende nieuwe technologische hulpmiddelen waarmee de kledingketen wil experimenteren.

Live reacties

Voor zijn transformatie onderging het gebouw een jaar van intensieve renovatie. Nu is de winkel klaar om kooplustigen te ontvangen en kan ZEB nagaan wat de toegevoegde waarde is van snufjes als zelfscankassa’s, virtuele mannequins en slimme spiegels. “Je kan mock-ups maken en door de eigen medewerkers laten testen, maar dan is er al zoveel voorkennis dat het resultaat toch niet hetzelfde is. Hier kunnen we live de reacties verzamelen van echte klanten,” zegt marketingcoördinator Ellen Simons in een interview met RetailDetail.

De zelfscankassa’s zullen het personeel niet volledig vervangen. Ze dienen vooral om tijdens drukke momenten klanten snel te helpen, zonder dat er extra werknemers nodig zijn. Verder merkte Simons tijdens het openingsweekend ook dat sommige consumenten de kassa’s gewoon leuk vinden. “Je zag vooral jonge mensen daar meteen mee aan de slag gaan. Ze vinden het leuk om zelf eens winkeltje te mogen spelen.”

Virtuele stijlhulp

De virtuele mannequins zijn schermen waarop kopers outfits per doelgroep kunnen zien. De kleding op het display komt overeen met wat de winkel in stock heeft. ZEB stelt dat het de looks al naargelang de winkelinhoud zal actualiseren. “We vinden het toch belangrijk dat het ook meteen hier en nu in de winkel te vinden is,” stelt Simons. De mannequins zullen binnenkort ook te zien en te gebruiken zijn in de webshop van het bedrijf; kopers zullen combinaties van kledingstukken kunnen selecteren en bekijken. “Op dit moment hebben we een grote box in ons kantoor, waarin modellen worden gefotografeerd in een heleboel verschillende outfits.”

Verder experimenteert ZEB in de winkel ook met een slimme spiegel. Op dit moment is de slimheid daarvan nog beperkt: een scherm waarop outfits te zien zijn zal wanneer je dichterbij komt automatisch veranderen in een spiegel. Op termijn moeten er nog meer toepassingen met de spiegel mogelijk zijn, zoals interacties op sociale media. ZEB heeft nog niet meteen plannen om de technologische hulpmiddelen ook in andere vestigingen te introduceren.

businessdigital commercenieuwsZEB

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken