Bijna duizend Belgen slachtoffer van ongewenst online abonnement
Dat blijkt uit het aantal meldingen dat het meldpunt van de FOD Economie vorig jaar te verwerken kreeg. Zo’n 977 meldingen stroomden binnen over ongewilde abonnementsdiensten die vaak onwetend via het internet worden afgesloten.
Zo’n frauduleuze diensten verlekkeren de consument met een gratis staaltje van bijvoorbeeld make-up of een vermageringskuur. De consument gelooft dat hij online een gratis proefpakket bestelt, maar vaak staat in de algemene voorwaarden dat het proefpakket deel uitmaakt van een betalend abonnement. Het proefpakket wordt dan plots vergezeld van een gepeperde rekening.
Minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) wilt in de toekomst streng optreden tegen zulke misleidende diensten. ‘Er zal samen met de financiële waakhond FSMA sneller op de bal gespeeld worden. We gaan extra inspanningen doen om die websites sneller te blokkeren,’ liet hij weten aan VRT Nieuws. Daarvoor wordt één miljoen euro vrijgemaakt.
Campagne
Eerder zette ook de FOD Economie ook zelf een eigen frauduleuze website op, om Belgen bewust te maken van de misleidende praktijken. Op Tightcore.be kunnen consumenten een gratis staaltje kunnen bestellen van een zogenaamd revolutionaire dieetpil. In de algemene voorwaarden op de website staat echter een verborgen boodschap te lezen:
Artikel 4bis: Proficiat. U leest de algemene voorwaarden.
Bij het lezen van artikel 4 zouden er alarmbellen moeten ringelen. U ziet dat wij u trachten een duur abonnement van 84 euro per maand aan te smeren. In artikel 2 worden bovendien 22 euro verzendingskosten vermeld. Het “gratis staal” zou u dus 1272 euro kosten per jaar.
Gelukkig zijn wij geen oplichters maar de Economische Inspectie en maakt Tightcore deel uit van een preventiecampagne. Uw naam en adresgegevens werden niet opgeslagen.’
Toch lieten nog 118 Belgen zich vangen. Zij kwam er vanaf met een waarschuwing en de nodige informatie om zich te wapenen.