Waarom Amazon een start-up koopt voor menselijke 3D-modellen
Op elk moment van de dag werkt Amazon aan schijnbaar duizend-en-één projecten. Drone-leveringen, kassaloze winkels, een eigen modemerk, een slimme speaker, een vliegend warenhuis: noem het op, en waarschijnlijk heeft Amazon er al een patent voor aangevraagd. Wanneer bleek dat de Amerikaanse webgigant nu ook een start-up heeft opgekocht dat zich toelegde op het scannen van mensenlichamen, is niemand dan ook echt verbaasd.
Intelligente 3D-modellen
De start-up, Body Labs, concentreert zich op ‘human-aware AI’, oftewel artificiële intelligentie die in staat is om menselijke vormen te ontwaren en deze om te zetten naar 3D-modellen. Volgens TechCrunch hoestte Amazon 50 to 70 miljoen dollar op voor de onderneming en zijn technologie. Het is niet meteen duidelijk waar de start-up precies zal passen in Amazons vele projecten, maar er zijn een paar aanwijzingen die al wel een indicatie geven.
Virtuele paskamer
Het meest voor de hand liggende doelwit is fashion en augmented reality. In een filmpje op de website van Body Labs is te zien hoe de technologie bewegende beelden van een persoon kan omzetten naar accurate 3D-modellen. Op de persoon in beeld kan dan een model worden gegoten die hem in een gepantserd soldaat veranderen, of een monster. In een meer e-commercegerichte mindset zou diezelfde technologie ook gebruikt kunnen worden voor een virtuele outfit. Stel je voor dat je je kledingstukken online uitkiest, even voor de camera gaat staan, en je op het scherm jezelf ziet verschijnen, gekleed in de items die je net selecteerde. Dat is zelfs niet zo buitensporig: een gelijkaardige toepassing wordt bijvoorbeeld al door Ray-Ban gebruikt om online zonnebrillen te passen.
Echo Look
Die mogelijke toepassing wordt nog veel waarschijnlijker wanneer we terugdenken aan de introductie van Echo Look, Amazons slimme speaker die komt met een ingebouwde camera. De Echo Look werd voorgesteld als een toestel dat gebruikers zou helpen om de juiste outfit te kiezen. Gebruikers kunnen foto’s en beelden maken met camera, waarna de kleren die ze dragen beoordeeld worden op basis van kleur, maat, seizoen en modetrends. Gecombineerd met de slimme technologie van Body Labs, wordt er echter veel meer mogelijk. Zo zouden gebruikers niet alleen bestaande outfits kunnen evalueren, maar ook toekomstige outfits uitproberen. Met de verzamelde data, zoals eerdere bestellingen, lichaamsvorm, en kledingstijl, kan Amazon hypergepersonaliseerde outfits voorstellen die natuurlijk meteen op het platform gekocht kunnen worden.
Dankzij de bodyscanning-functie wordt het bovendien eenvoudiger om in te schatten of het kledingstuk zal passen. De AI kan op basis van foto’s of afmetingen accurate 3D-modellen genereren, waardoor klanten niet meer moeten afgaan op algemene maten zoals small, medium of large, maar alleen opties krijgen die hun exacte lichaamsvorm passen. Een win-win-scenario, want zo kan Amazon zich ook verwachten aan minder retourverzendingen van kledingstukken die te groot of te klein bleken.
Fashion
Dat Amazon door wilt zetten op fashion is geen geheim. Dat gaf CEO Jeff Bezos al aan. Naast voedingswaren, zou volgens hem kledij voor Amazon één van de belangrijkste pijlers zijn om groei te verwezenlijken. Het zou dus zo maar kunnen dat ook deze start-up voortaan wordt ingezet in de plannen rond de mode-branche van de retailer.