Virtual reality op kantoor met Oculus for Business
De Oculus Rift Business Budle moet bedrijven overhalen om de mogelijkheden van virtual reality te omarmen. Facebook stelde de bundel voor tijdens zijn Oculus 4-event in San Fransisco. In essentie bevat het pakket een klassieke Rift. Het zakelijke exemplaar verschilt in wezen niet van hetgeen je als gaming-enthousiast kan bestellen. De zakelijke bundel is wel uitgebreider. Naast de VR-bril zelf krijg je drie sensoren om je positie in de ruimte mee te meten, twee touch-controllers en drie ‘facial interfaces’ (de schuimpjes tussen je hoofd en de bril).
Het belangrijkste verkoopspunt zit ongetwijfeld in de ondersteuning. Klanten die de zakelijke bundel kopen, kunnen rekenen op uitgebreidere licenties net als een klantendienst speciaal voor bedrijven. Wat je verder precies wil aanvangen met je aankoop, mag je van Facebook en Oculus zelf invullen.
De mogelijkheden van VR zijn natuurlijk erg groot. Facebook zelf suggereert dat je misschien meer immersie aan je videoconferencing kan toevoegen met een VR-bril, of dat je kan inzetten op immersieve datavisualisatie. Toepassingen waarbij de klant centraal staan, lijken echter het interessantst. Zo kan Facebook Audi al tot klant rekenen. De Duitse autobouwer laat klanten met een Oculus op hun hoofd toe om hun droomwagen samen te stellen en er al virtueel in de kruipen voor ze hem kopen.
Facebook en Oculus zetten verder digitale interactie in de kijker. Denk aan opleidingen vanop afstand in virtuele omgevingen. KFC ontwikkelde al zo’n app die werknemers op een speelse manier vertrouwd moet maken met het keukenwerk.
Interesse? Vergeet dan niet dat een Oculus Rift een pc nodig heeft. De minimumvereisten van een compatibel systeem zijn wel lager dan ooit tevoren. Een Nvidia GTX 1050Ti gekoppeld aan een Intel Core i3-cpu volstaan bijvoorbeeld al. De nieuwe bundel kost 900 dollar, exclusief computer, en is vanaf vandaag te koop.