3 manieren waarop de Belg mobiel shopt
Vooral jongeren zijn verknocht aan het mobiele toestel: meer dan één op vier zegt dat de smartphone het belangrijkste hulpmiddel is tijdens het winkelen. De mobiele trend is echter niet alleen onder jongeren, maar onder de hele bevolking zichtbaar. Zo spendeerde de Belg in de eerste helft van dit jaar al 270 miljoen euro aan online aankopen via de smartphone.
Het toestel wordt bovendien niet enkel gebruikt om webshops te bezoeken. Meer nog, de Belg neemt de smartphone ter hand voor drie specifieke toepassingen, ontdekte GfK.
1. Smartphone om online te shoppen
Eén kwart van de Belgen gebruikte zijn smartphone dit jaar al om online iets te kopen. Daarmee komt het mobiele aandeel van het totaal aantal online aankopen op 11 procent. Desalniettemin blijven laptop en desktop de meest gebruikte middelen om te winkelen op het web met een marktaandeel van 76 procent.
Daarnaast is er ook een verschil in het geld dat gespendeerd wordt op de toestellen. Het gemiddelde aankoopbedrag via mobiele aankopen blijft steken op ongeveer 60 euro, tegenover gemiddeld 120 euro op computer. Zo kiest de Belgische consument klaarblijkelijk om de smartphone te reserveren voor eerder kleinere bedragen.
2. Smartphone als betaalmiddel
Naast het online shoppen, wordt de smartphone ook bovengehaald aan de kassa. Eén op drie Belgen zegt zijn mobiel toestel ook als betaalmiddel te gebruiken. De meningen over het betaalmiddel zijn echter verdeeld: zo’n 40 procent van de mobiele betalers geeft aan zo vaak mogelijk te betalen met hun smartphone, terwijl een even grote groep laat weten dat ze het mobiel betalen niet meer dan een ‘gimmick’ vinden.
Ook wordt er getwijfeld aan de veiligheid van het betaalmiddel. De helft van de consumenten maakt zich zorgen over de bescherming van hun persoonlijke gegevens tijdens het mobiel betalen en slechts 1 op 4 zegt dat ze mobiel betalen veiliger vinden. Waarom Belgen dan wel mobiel betalen? Bijna de helft vindt het mobiel betalen sneller (44 procent) en eenvoudiger (46 procent) dan de traditionele middelen.
3. Smartphone als winkelassistent
Tot slot wordt de smartphone ook gebruikt als een hulpmiddel tijdens het winkelen, zowel online als offline. Zo zegt 67 procent van de Belgische consumenten dat hun smartphone weleens fungeerde als ‘assistent’ in de winkel of webshop.
Het vaakst wordt er praktische informatie opgezocht, zoals openingsuren of de locatie van de winkel. Zo’n 41 procent van de Belgen gebruikte de smartphone op die manier in de afgelopen zes maanden. Daarnaast wordt de smartphone gebruikt om een foto te nemen van een product (35 procent), informatie op te zoeken over een product of dienst (30 procent) en prijzen te vergelijken (28 procent).
Daarmee heeft de smartphone een plaatsje gevonden in de winkelroutine van de Belg. Zowel in e-commerce als in de traditionele handel wordt de mobiele telefoon belangrijker, en het ziet er voorlopig niet naar uit dat de evolutie afneemt.