Dit is de grootste online DIY-keten in België
Dat blijkt uit een onderzoek van dataspecialist Daltix dat RetailDetail kon inkijken. In de analyse werden de drie grootste ketens in België onder de loep gelegd: Brico, Gamma en Hubo. Al jaren zijn de drie partijen online actief, maar intussen zijn enkele verschillen opgetreden wanneer het aankomt op e-commerce.
Brico is grootste online
Zo kan Brico uitpakken met het grootste aanbod in de webshop: online zijn zo’n 46.000 producten te vinden. Hubo had er 36.000 terwijl Gamma iets meer dan 30.000 online artikelen aanbiedt. Bij elke retailer is de collectie het afgelopen jaar gegroeid, vooral bij Hubo (66 procent) en in minder mate bij Gamma (41 procent) en Brico (20 procent).
Wanneer naar het aantal huismerken wordt gekeken, blijkt Gamma het sterkst in te zetten op de eigen producten. In de keten heeft het eigen merk een aandeel van 32 procent, terwijl dat bij Hubo maar 1 procent is.
Concurrentie van pure players
Ook online warenhuizen en marktplaatsen zoals Coolblue en bol.com mijden de DIY-sector overigens niet. Hun productaanbod overlapt steeds meer met dat van de traditionele spelers, hoewel hun invloed beperkt blijft.
Coolblue biedt tussen 2 en 4 procent aan van wat Brico, Gamma en Hubo online verkopen: het gaat dan om artikelen zoals gereedschap, elektronica, verlichting, en dergelijke. Bij bol.com is 15 procent van het aanbod van Brico, Gamma en Hubo aanwezig. Tenminste een deel daarvan kan afkomstig zijn van externe handelaars die het platform gebruiken om hun eigen producten online aan te bieden.
‘Focus op de harde doe-het-zelf’
Dieter Struye, algemeen directeur van Brico en Brico Plan-it, is nuchter over de cijfers. Volgens hem kan de doe-het-zelfwinkel zich nog onderscheiden door de specialisatie in hun vak, zegt hij tegen RetailDetail. ‘We willen een sterke ‘long tail’ creëren, maar we gaan niet verbreden naar artikelen die buiten onze focus vallen. Brico.be mag geen marktplaats worden waar je vanalles kan kopen. Pure players zullen onvermijdelijk een deel van de markt innemen, maar wij focussen op de ‘harde’ doe-het-zelf.’