5 redenen waarom Vlaamse handelaars niet online verkopen
Slechts de helft van de zelfstandige handelaars in Vlaanderen doet aan e-commerce, zo blijkt uit een steekproef van Unizo waarbij 400 handelaars werden ondervraagd. Zo’n 90 procent is wel online aanwezig met een eigen website of een eigen pagina op sociale media, maar slechts één op twee handelaars verkoopt ook online. Daarmee blijft het aantal stabiel ten opzichte van vorig jaar.
Een opvallend grote groep handelaars blijven dus aan de zijlijn staan, wanneer het aankomt op e-commerce. Ze halen uiteenlopende argumenten aan om geen eigen webshop te starten, gaande van een gebrek aan tijd tot te hoge kosten. Hieronder zijn de vijf voornaamste redenen volgens de steekproef:
1. Gebrek aan tijd of kennis (42%)
2. Product niet geschikt voor online verkoop (28%)
3. Het kost teveel (27%)
4. Ik zie geen voordeel in online verkoop (26%)
5. Te sterke prijsconcurrentie online (22%)
Een kleine groep handelaars (7%) wijst bovendien naar de ‘negatieve, moeilijke’ wetgeving omtrent e-commerce in België. Onder andere de regeling omtrent nachtwerk kwam het afgelopen jaar meermaals in het nieuws als pijnpunt. De wetgeving werd onlangs versoepeld, wat zorgde voor gemengde reacties.
Daarnaast blijkt dat de handelaars die de stap naar e-commerce al wel hebben gezet, zich niet altijd houden aan de letter van de wet. Volgens cijfers van de economische inspectie zou 9 op 10 handelaars weleens een inbreuk begaan. ‘[Dat] geeft aan dat het wettelijk kader allerminst duidelijk is voor kmo’s,’ besluit Mien Gillis, retailexpert bij Unizo.
https://www.twinkle.be/nieuws/168552/waarom-sommige-belgen-nooit-online-winkelen/