Hoe UberEATS de Netflix voor afhaalmaaltijden wilt worden
Met meer dan 800.000 restaurants in bijna 200 landen is het moeilijk om te kiezen wat je die avond wilt eten, dat weet ook UberEATS. De bezorgdienst voor restaurants rolt enkele features uit waarmee consumenten sneller en eenvoudiger een keuze kunnen maken. Centraal staat personalisatie: op basis van klantendata wordt de UberEATS-ervaring gepersonaliseerd voor iedereen.
Netflix voor afhaalmaaltijden
In het totaal introduceert UberEATS drie nieuwe functies. Om te beginnen worden ratings toegevoegd. Gebruikers kunnen na de bestelling een score achterlaten op vijf, en helpen zo anderen om de juiste keuze te maken. Die score geldt niet enkel per restaurant, maar ook per gerecht. Zo kunnen ook restaurants gebruikmaken van de feedback om hun gerechten bij te schaven: is een portie te klein of een gerecht te pikant? Dankzij de commentaar van gebruikers is het mogelijk om elk gerecht afzonderlijk aan te passen.
Daarnaast wordt ook de app gepersonaliseerd. Wie geregeld via UberEATS bestelt, zal voortaan een menu op maat voorgeschoteld krijgen. Op elke restaurant-pagina worden aanbevolen gerechten getoond, gebaseerd op vorige bestellingen. Zo kan het dat de ene bezoeker meteen de pizza-kaart te zien krijgt, terwijl de andere eerst een selectie van pasta’s wordt voorgelegd, vergelijkbaar met hoe Netflix je een unieke bloemlezing aan series aanprijst naar gelang je persoonlijke voorkeuren.
Tot slot kunnen gebruikers voortaan ook restaurants toevoegen aan een favorietenlijst. Op die manier zijn ze in staat om snel te navigeren naar hun favoriete gerechten.
Keuzestress
De nieuwe features moeten een oplossing bieden voor de keuzestress die klanten kunnen doormaken wanneer ze een maaltijd kiezen, zegt Senior Product Manager Calvin Lee in een online persconferentie. ‘Bezorging is niet meer wat het vroeger was. Nu kan je sushi bestellen voor de hele familie thuis of picknicken met je vrienden waar je ook bent. Dat brede scala aan keuzemogelijkheden is een uitdaging voor consumenten.’
Om het probleem te tackelen, wendde UberEATS zich tot de data die ze van consumenten verzamelden. Dingen zoals voorbije bestellingen, feedback en andere gegevens hielpen om te begrijpen hoe mensen bestellen, welke voorkeuren ze hebben en welke trends er bestaan in het landschap van afhaalmaaltijden, vertelt Lee. ‘Dankzij die data kunnen we niet alleen een betere ervaring bouwen, maar kunnen we ook restaurants de tools bieden om hun klanten beter te bedienen.’
Virtueel restaurant
Er is bovendien nog veel potentieel om de data te gebruiken die beschikbaar is. Zo test Uber op dit moment het concept van het ‘virtuele restaurant’. Wanneer duidelijk wordt dat in een stadskern vaak wordt gezocht naar een specifieke keuken, zoals pakweg Mexicaanse cuisine, kan Uber een beroep doen op zijn bestaande partnernetwerk in die stad om een virtueel restaurant op te starten. In de app verschijnt dan een schijnbaar normale, Mexicaanse eettent, waar klanten terecht kunnen om hun honger te stillen. In werkelijkheid is het restaurant niet meer dan een afhaalmenu, gebaseerd in andere locaties.
‘Het doel is om meer keuze te creëren voor de consument, terwijl we het evenwicht behouden tussen een breed aanbod en een eenvoudige, convenient ervaring,’ besluit Lee.