Nieuws

Proximus-CEO pleit voor ‘kilometerheffing’ op het internet

De afschaffing van de netneutraliteit in de Verenigde Staten kan in Europa op voornamelijk afwijzende reacties rekenen. Proximus-CECO Dominique Leroy ziet echter wel redenen om aan het concept te sleutelen.

 

Netneutraliteit is begraven in de Verenigde Staten. In Europese politieke kringen werd snel afwijzend gereageerd op de beslissing van de Amerikaanse Federal Communications Commission (FCC). De Belgische providers bleven in eerste instantie stil, maar Proximus-CEO Dominique Leroy liet zich eind vorige week dan toch ontvallen dat ze redenen ziet om ook bij ons aan het huidige begrip van netneutraliteit te sleutelen.

 

Voor de goede orde, netneutraliteit is het begrip dat alle dataverkeer gelijk is. Onder het principe van de netneutraliteit mag een internetprovider geen onderscheid maken tussen de verschillende types data die over zijn netwerk passeren. In Europa werd netneutraliteit eind 2015 in wetgeving vastgelegd, al gaat die volgens sommigen nog niet ver genoeg.

 

Ook de Verenigde Staten kende onder Obama gelijkaardige wetgeving, maar die werd nu teruggedraaid door de FCC. Providers krijgen vrij spel om bepaald internetverkeer te bevoordelen of extra aan te rekenen voor diensten die zwaarder op het netwerk wegen, al dan niet bij de gebruiker of de leverancier.

 

Kilometerheffing

Leroy vindt dat met name dat laatste ook bij ons bespreekbaar moet worden gemaakt. “Netneutraliteit is belangrijk om vrije toegang te garanderen voor kleine spelers, maar het gaat te ver als spelers zoals Google, Netflix en Facebook steeds meer capaciteit nodig hebben – door bijvoorbeeld HD en 4K-televisie aan te bieden – maar daar niets voor moeten betalen. De gratis distributie heeft hen groot gemaakt”, zegt de CEO van Proximus aan Belga.

 

Ze vergelijkt het met de kilometerheffing voor zware vrachtwagens en pleit voor een gelijkaardig systeem voor de grootverbruikers van het internet. “Tijdens piekmomenten in het weekend is Netflix bij ons al goed voor 10 à 15 procent van de trafiek”, stelt Leroy, die eraan toevoegt dat de ervaring voor de eindgebruiker wel steeds dezelfde moet blijven.

 

https://www.smartbiz.be/achtergrond/173526/amerika-doodt-netneutraliteit-een-probleem-voor-jou/

businessnetneutraliteitproximus

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken