Amazon mag niet meer adverteren op ‘Birkenstok’
Birkenstock heeft zijn slag thuis gehaald. Het sandalenmerk trok naar het Duitse gerecht toen bleek dat Amazon advertenties toonde bij verkeerd gespelde variaties op de merknaam. Wanneer gebruikers googleden naar ‘Birkenstok’, ‘Brikenstock’ of ‘Bierkenstock’, dan verschenen Amazon-advertenties. Zo kon Birkenstock een Duitse rechtbank ervan overtuigen dat Amazon de variaties gebruikten om bezoekers naar het eigen platform te lokken, waarbij het gevaar groot is dat de gebruikers nepproducten aantreffen. De rechter gaf Birkenstock gelijk. Amazon werd verboden om de variaties nog te gebruiken in Google AdWords.
Nochtans gebeurt zoiets wel meer. Vooral bij complexe of buitenlandse merknamen kan het handig zijn om in te zetten op de verkeerde schrijfwijzen: anders loop je een heel deel klanten mis. Dat Birkenstock Amazon voor de rechter daagde, heeft wellicht ook te maken met de verzuurde relatie tussen de twee.
Begin december zette Birkenstock nog een punt achter de samenwerking met de marktplaats en werden alle producten op het platform verwijderd. Aanleiding was Amazons lakse optreden tegen namaakproducten, zo bleek. Ondanks herhaaldelijke klachten over imitatie-Birkenstock-producten zou Amazon niet de nodige maatregelen nemen om zulke nepgoederen te weren. Ook op het Amerikaanse platform van Amazon is Birkenstock niet meer te vinden: de Amerikaanse branche van het merk trok zich begin 2017 al terug van de marktplaats na een gelijkaardig geschil.