IDC: Tweede kwartaal 2018 toonde sterke daling verkoop Virtual Reality headsets
IDC houdt onder andere kwartaalcijfers van de mobiele sector bij om deze te kunnen vergelijken met eerdere kwartalen. Een nieuw rapport van het IDC (International Data Cooperation) richt zich volledig op de verkoop van Virtual Reality headsets in het tweede kwartaal van 2018. Volgens het IDC heeft het tweede kwartaal een sterke daling laten zien, maar is er ook ruimte voor een positieve blik naar de toekomst. die positieve blik zal vooral mogelijk zijn door de opkomst van nieuwe producten en merken.
Gebundelde VR-headsets
IDC geeft aan dat de daling op de markt vooral te doen heeft met de levering van gebundelde VR-headsets. In het tweede kwartaal van 2017 was er een duidelijke groei te zien omdat bedrijven als Samsung, Google en Alcatel VR-headsets met smartphones mee leverden. In dat geval ging het te allen tijde om headsets zonder een scherm of draad, waaronder de Google Cardboard. In het tweede kwartaal van 2017 werden daar nog ongeveer 1 miljoen stuks van verscheept, in het tweede kwartaal van 2018 was dat niet langer het geval en werd de daling ingezet naar 409.000 VR-headsets zonder scherm.
Een andere markt waar de daling duidelijk merkbaar is, is deze van de bedrade headsets. Volgens IDC wisten zowel Oculus als Sony de verkopen niet vast te houden. In totaal was de daling in dit segment 37,3 procent. Oculus wist nog 102.000 bedrade VR-headsets te verkopen, waar Sony net 97.000 headsets wist te verkopen. HTC blijft nog altijd aan de leiding in dit segment en verkoopt net iets minder van 111.000 bedrade headsets.
‘Standalone headsets’
Er is echter meer dan voldoende hoop voor het segment van standalone VR-headsets. Er was namelijk in dit segment namelijk wel een noemenswaardige groei te zien, in totaal zo’n 417 procent. Oculus en Xiaomi hebben met hun Go en Mi VR-headsets respectievelijk in totaal zo’n 212.000 headsets verscheept. Hoe het zit met de marktleider van de bedraade headsets, HTC, is niet bekend, ook dit bedrijf heeft namelijk een standalone VR-headset op de markt: de HTC Vive Focus.
Oorzaken lage verkoopcijfers
Er zijn volgens Tom Mainelli van IDC wel verschillende redenen waarom de verkopen van VR-headsets toch tegen blijven vallen. Volgens Mainelli hebben consumenten nog te weinig mogelijkheden om VR-headsets te proberen. Ook zijn er nog te weinig mogelijkheden om VR-headsets te gebruiken. Deze gelimiteerde gebruiksmogelijkheden zorgen er ook voor dat consumenten minder interesse tonen in het product. Wel merkt Mainelli op dat bedrijven druk bezig zijn om aan beide kanten verbeteringen uit te voeren. Oculus werkt bijvoorbeeld samen met scholen om kinderen de mogelijkheden van VR-headsets te laten zien.