Nieuws

NPO komt met alternatief Youtube-algoritme

Je kent het vast wel. Het is dinsdagavond, je kan niet slapen en besluit om jezelf in slaap te wiegen met een paar grappige youtube-filmpjes.

 

Home videos over hoe een nietsvermoedende man in het water tuimelt, of hoe een waaghals zijn grenzen opzoekt en overkop tuimelt. Lachen en gieren, maar voor je het weet, zit je drie uur verder en ben je naar complottheorieën aan het kijken over de maanlanding. Well, that escalated quickly.

 

Online videoplatformen en streamingdiensten zoals Youtube en Netflix hebben uiteindelijk maar één doel; je aan het scherm kluisteren en zo meer views voor hun platform genereren, goed voor de vele advertising companies die continu bij de streamingdiensten aankloppen.

 

Videoplatformen en streamingdiensten zoals Netflix en Youtube houden zelfs na één view op je account al je voorkeuren bij op hun computersysteem. Zo kunnen die diensten je ook telkens weer video’s aanraden die binnen je interessesfeer liggen. De algoritmen van Youtube en co. updaten zichzelf continu via feedback-loop systems, want wat als je voorkeuren nu plotsklaps veranderd zijn? Daar moet Netflix vliegensvlug op kunnen inspelen.

 

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) vindt die recommendation algorithms een gevaarlijke evolutie, zo berichtte De Morgen. Wanneer je mensen namelijk enkel dingen toont die hun reeds bestaande wereldbeeld nogmaals bevestigen, zorgt dat voor een vertekend beeld van de realiteit.

 

Daarom wil de NPO nu voor een tegenbeweging zorgen, en introduceert de omroep een “maatschappelijk algoritme”, aldus Martijn van Dam, bestuurder bij NPO. Van Dam wil het algoritme loslaten op het on-demandplatform ‘NPO Start’, waar zo’n 3 miljoen unieke gebruikers op te vinden zijn.

 

Wie op het platform een programma bekijkt dat een bepaalde, gekleurde blik werpt op een thema, krijgt nadien een rist programma’s voorgesteld die misschien wel hetzelfde thema belichten, maar niet vanuit dezelfde invalshoek.

 

“Nu steeds meer on demand gekeken wordt, verwachten onze kijkers dat wij hen gidsen”, stelt Van Dam. “Het nieuwe algoritme geeft ons de kans om dat op een unieke manier te doen, waarbij we mensen niet alleen informeren, maar hen ook met verschillende opvattingen laten kennismaken en discussie stimuleren.”

 

Het nieuwe algoritme is een stap naar een minder gepolariseerde maatschappij, maar voor het algoritme effectief geïmplementeerd wordt, is er nog werk aan de winkel. NPO Start bestaat namelijk voor een groot deel uit actuaprogramma’s. Dan heeft het weinig zin om te verwijzen naar een debatprogramma van een jaar geleden, ook al wordt daar een andere kijk op het thema belicht. “We zullen dus snel moeten schakelen”, aldus Van Dam.

 

VRT is ook alvast enthousiast over het algoritme. Dieter Boen, manager innovatie bij de VRT, verzucht in De Morgen dat het allesbehalve makkelijk is om te concurreren met Netflix. “Daarom bekijken ook wij hoe het slim inzetten van algoritmen kan helpen om onze missie waar te maken: de Vlaming inspireren, informeren, en verbinden.”

aialgorithmalgoritmenbiasbusinessnetflixstreamingyoutube

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken