Albert Heijn gaat boodschappen afleveren bij afwezige klanten met slimme deursloten
Ondanks dat online winkelen steeds gemakkelijker wordt, is er over het algemeen ook de conceptie dat boodschappen nog vooral in de offline winkels zal gebeuren – dit zal ook nog wel even zo blijven. Volgens Martin Pancy, CEO van Nuki Home Solutions, wijzen onderzoeken echter uit dat steeds meer consumenten wel geïnteresseerd zijn om hun boodschappen afgeleverd te krijgen, dit geldt voor ongeveer vijftien procent van de bevolking. Voor een overgroot deel zijn leveringen overdag niet mogelijk, daar komt nog bij dat het voor leveranciers zoals Albert Heijn haast onmogelijk is om alles in de avond af te leveren. Om toch overdag te kunnen leveren start de Nederlandse supermarktketen een ‘nieuwe’ test: het leveren van boodschappen als de bewoners niet thuis zijn met een slimme deurbel, en een slim deurslot.
Het is niet de eerste keer dat bedrijven testen uitvoeren met het afleveren van pakketjes als de bewoner niet thuis is. Zo kwam Amazon eerder al met een test om in auto’s die voor de deur van de bewoner staan een pakketje af te leveren. Ook startte Amazon een test om met een slimme deurbel en deurslot pakketjes af te leveren, naast dat het bedrijf aan klanten een sleutel vroeg om toegang tot huizen te verkrijgen, om zo ook leveringen uit te voeren. Albert Heijn startte in augustus al een vergelijkbare test, en stuurde Nuki-deursloten naar een beperkt aantal testers. De nieuwe test die recent van start ging is uitgebreider, ook duurt de test ditmaal in zijn totaliteit acht weken. In de test zullen gebruikers met slimme deurbellen zien wie er aan de deur staan, waarna ze met het slimme deurslot de bezorger toegang kunnen verlenen. Producten die in het koelvak liggen worden vervolgens in de koelkast gelegd, waarna de bezorger weer verdwijnt.
Nieuwe inzichten
Het feit dat bezorgers toegang tot je huis verkrijgen zal voor veel bewoners nog niet zo gemakkelijk te behappen zijn. Julie Kuipéri, Innovation specialist bij Albert Heijn, geeft aan de komende weken juist zeer goed te letten op de nieuwe ervaringen bij zowel klanten als de bezorgers zelf: “Mensen zijn het nog niet gewend dat hun boodschappen in hun huis worden geleverd terwijl ze er zelf niet zijn. Onze belangrijkste doelstelling is inzicht krijgen in de perceptie en de mening van zowel klanten als bezorgers bij deze nieuwe leveringsmethode”. Of deze manier van afleveren uiteindelijk op grote schaal uitgevoerd zal worden is nog maar de vraag, klanten moeten er namelijk nog wel een behoorlijke investering voor doen: er moet zowel een slim deurslot, als een slimme camera, geïnstalleerd worden. Voor klanten die beiden toevallig al in huis hebben, is het zeker een interessante optie.