Nieuws

Getest: Work en Move van Bakker Elkhuizen

Ken je dat? Je bent al even aan het werken aan je bureau en voelt opeens de nood om even je polsen los te zwaaien. Of je beseft net dat die rugpijn een gevolg is van aan je scherm gekluisterd te zitten. En die steken tussen je schouderbladen? Ook te wijten aan een verkeerde houding.

 

Bakker Elkhuizen, leider op het gebied van ergonomie, wil een antwoord bieden op die pijnlijke polsjes en roestige ruggen in de vorm van de ergonomiesoftware “Work and Move”. Met deze software zouden zo’n klachten als pijnlijke polsen of schouders dus verlicht kunnen worden.

 

Die belofte prikkelde mijn aandacht, waardoor ik besloot om de software eens uit te testen. Ik kwam daarbij tot een aantal interessant conclusies.

 

De Work & Move software doet een beetje denken aan Fitbit, maar dan op een ergonomische manier. Zo krijg je doorheen de dag pop-ups die je eraan herinneren om voldoende te bewegen.

 

Wanneer je in the zone bent, kan je namelijk nogal makkelijk voor je scherm blijven zitten en alles rondom je vergeten. Net zoals Fitbit je er elk uur aan herinnert om een vast aantal stappen te zetten (in mijn geval zijn er dat 250), stuurt ook Bakker Elkhuizen je vriendelijke berichtjes aangaande je ergonomische gezondheid.

 

Hoewel de software inspeelt op een bestaand probleem, namelijk een slechte houding en gebrek aan beweging tijdens het werk, laat de uitvoering ervan hier en daar te wensen over.

 

Zo heeft Work en Move moeite om zich te focussen op één bepaald aspect. Doorheen de dag kreeg ik namelijk inderdaad wel pop-ups toegestuurd die me vriendelijk aanmaanden om even recht te staan en de benen te strekken, maar Work en Move was ook doorspekt met goede raad over hoe je je in een meeting moet gedragen, en andere levenswijsheden. Als kers op de taart kreeg ik af en toe nieuwsflitsen als pop-ups, iets wat ik niet zo kon smaken.

 

Persoonlijk houd ik niet van apps en software die moeilijk hun focus kunnen vinden. De pop-ups van de Work en Move software van Bakker Elkhuizen willen ook zo’n manusje-van-alles zijn, maar niet meteen in de positieve zin.

 

De pop-ups zouden beter werken als ze zich enkel en alleen op je houding focussen en je af en toe er eens aan herinneren om op te staan en een ommetje te maken. De verschillende pop-ups die ik op een dag kreeg begonnen na een tijdje wat lastig te worden, maar gelukkig had ik de mogelijkheid om de frequentie ervan lichtjes naar mijn hand te zetten.

 

Doordat er zo veel verschillende soorten meldingen waren, kon ik ook niet meteen het onderscheid maken tussen een Energize-melding, die je ertoe aanzet om even op te staan en weg te kijken van je beeldscherm, en een concentratieboost, een melding die je aanraadt om een herstelmoment van drie minuten te nemen. Een gemiste kans, omdat beide soorten meldingen ongetwijfeld wel hun nut zullen hebben.

 

De software is zeker een leuk idee, en heeft een goede basis waar verder op doorontwikkeld kan worden. Om de software ietsjes gebruiksvriendelijker te maken, zouden de makers ervoor kunnen opteren om de verschillende meldingen wat te stroomlijnen.

 

Weg met die verschillende categorieën en nieuwsflitsen dus, met in de plaats daarvan concrete meldingen zoals een vriendelijk oproepje om wat te gaan wandelen.  Ook mag de vormgeving best wat gemoderniseerd worden. Die deed namelijk lichtjes oubollig aan.

 

Goed punt is dat er net als bij Google Home de mogelijkheid bestaat om bepaalde rituelen in te stellen, zoals wanneer je even rechtstaat om te gaan lunchen, en dan een blokje om wandelt.

 

Dat is een goed gebruik van de software, en waarschijnlijk ligt bij die rituelen ook het meeste potentieel. Focussen op één enkele kernboodschap is nog steeds wat een middelmatige app of software tot een uitstekende software bombardeert. Dus, schoenmaker, of in dit geval – bakker – blijf bij je leest.

bakker elkhuizenbusinessergonomie

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken