Proximus en Telenet zetten deur open voor gepersonaliseerde tv-reclame
Reclameblokken zijn één van de grootste bronnen van ergernis tijdens een rustig avondje televisiekijken. Vooral omdat we de ene na de andere reclamespot te zien krijgen voor producten die ons echt helemaal niets interesseren. Dat probleem zou stilaan wel eens verleden tijd kunnen zijn. Dankzij digitale televisie krijgen adverteerders de mogelijkheid om reclamespots te richten naar de voor hun meest interssante doelgroep.
Reclame op maat
Die manier van adverteren heet ‘addressable television advertising’, en het is de nieuwe stap voor tv-reclame. Addressable television advertising is het tonen van reclamespots die geselecteerd zijn op basis van de doelgroep van de kijkers. Een gezin met jonge kinderen zal dus, op hetzelfde tijdstip en dezelfde zender, andere reclamespots te zien krijgen dan een seniorenkoppel of een alleenstaande jongvolwassene.
Deze manier van adverteren was vroeger ondenkbaar toen televisie nog een lineair massamedium was. Maar digitale televisie heeft tv-reclame veel nieuwe mogelijkheden gegeven. Telecomoperatoren Proximus en Telenet zetten sinds kort ook hun decoders open voor adverteerders die met deze vorm van adverteren willen experimenteren. Al 200 Belgische adverteerders zouden doen aan addressable television advertising.
Afbakenen van doelgroepen
Een volgende stap is de spelregels bepalen om de brede uitrol mogelijk te maken. Daarover hebben de telecomoperatoren een akkoord bereikt met de reclameregiegroepen IP Belgium en RMB, en ook alle televisiezenders die onder het portfolio van DPG Media (VTM 1,2,3,4) en SBS Belgium (VIER, VIJF etc.) vallen.
In dat akkoord zijn onder meer 25 doelgroepen afgebakend waarvoor adverteerders bereik kunnen kopen bij de televisiezenders. Die afbakening gebeurd op basis van gezinssamenstelling, koopkracht, interesses etc. Er is ook een gemeenschappelijke standaard bepaald voor het rapporteren van campagneresultaten, en technische standaarden voor het aanleveren van reclamemateriaal.
Zou je tv-reclame minder storend vinden als ze nauw aansluit bij je persoonlijke interesses? Laat het ons weten in de reacties.