Bru Textiles en AWS werken samen aan digitaal platform Twinbru om textielindustrie duurzamer te maken
Het Belgische textielbedrijf Bru Textiles lanceerde onlangs het platform Twinbru. Via dat digitale platform kunnen eindgebruikers van textielproducten de stoffen eerst digitaal ‘uitproberen’ alvorens ze te kopen. Het bedrijf, opgericht in 1995 door de Zuid-Afrikaanse broers Gary en Jason Neiman, wil met dit platform vanuit haar rol als marktleider in de textielindustrie aan de basis liggen van de modernisering van die sector. De idee lag al enkele jaren op de tekentafel, en is nu in samenwerking met Amazon Web Services (AWS) een realiteit geworden.
Digitale tweelingen
Met Twinbru wil Bru Textiles om het met de woorden van mede-oprichter Jason Neiman te zeggen ‘de verbeeldingskloof dichten’. Twinbru biedt aan eindklanten namelijk de mogelijkheid om hun woonkamer in een 3D-omgeving volledig in te richten. Daarop kunnen ze een ‘digitale tweeling’ van alle stoffen die Bru Textiles in haar gamma heeft eens uitproberen. Dat kan in de vorm van een 3D-render als in virtual reality. Zo kunnen klanten bijvoorbeeld eens zien hoe nieuwe gordijnen zouden staan in hun woonkamer alvorens ze te kopen. Dergelijke toepassingen zien we langzaam maar zeker opduiken binnen sommige retailsectoren, maar in de textielindustrie is het een volledig nieuw concept.
De ontwikkeling van Twinbru was een complex proces, waarvoor het textielbedrijf op zoek moest naar een betrouwbare technologiepartner. Het kwam uit bij AWS, de cloudafdeling van Amazon. AWS bood de opslagcapaciteit, schaalbaarheid en rekenkracht die vereist waren om het project te kunnen uitvoeren. In totaal moesten een half miljoen renders van alle verschillende textielsoorten overgedragen worden naar de cloudomgeving van AWS. Om de digitale stoffen in een hoge kwaliteit te tonen aan klanten is een enorme rekenkracht nodig.
Duurzaamheid en efficiëntie
Met de lancering van Twinbru wil Bru Textiles de productie en distributie van textiel een stuk efficiënter en bijgevolg ook duurzamer maken. Niet alleen voor zichzelf, want de textielproducent wil de volledige industrie hierin meekrijgen. Het platform moet een duurzamer alternatief zijn voor de praktijk van teststalen. Het was tot heden een gebruikelijke praktijk dat verkopers van textielproducten stalen van de stoffen aanbieden aan klanten. Klanten kunnen op die manier eerst kijken of de stof naar hun smaak is. Dat gaat Twinbru dus voortaan in een digitale omgeving laten verlopen.
Het grotere doel is om de ecologische voetafdruk van de textielindustrie aanzienlijk te verkleinen. Bijna 10% procent van stoffen die het textielbedrijf inkoopt waren louter bestemd voor stofstalen. De productie zou dus kunnen herleid worden tot enkel textiel dat voor verkoop dient. Een bijkomend voordeel is dat de transportkosten voor het afleveren van die stofstalen ook wegvallen. Op termijn meent Bru Textiles dat haar digitale platform de CO2-uitstoot tot 80% zal verminderen in slechts enkele jaren.
Het goede voorbeeld geven
Met AWS vond het niet enkel een partner voor technologie, maar ook één die die duurzaamheidsmissie volledig onderstreept. Amazon als bedrijf streeft er naar om volledig klimaatneutraal te worden, en de clouddiensten van AWS helpen ook andere bedrijven die missie te realiseren. Onder het motto ‘Practice what you preach’ zijn AWS-datacenters ook energiezuiniger dan de meeste bedrijfssites dankzij uitgebreide efficiëntieprogramma’s die elk facet van de faciliteit raken.
Als je rekening houdt met de koolstofintensiteit van verbruikte elektriciteit en de aankoop van hernieuwbare energie, voert AWS dezelfde taken uit met een 88% lagere koolstofvoetafdruk. In de Benelux gebruiken ze dezelfde infrastructuren om hun eigen Climate Pledge-doelstellingen te helpen halen, en profiteren hun klanten ook omdat zij hun operationele efficiëntie verhogen.