Microsoft wil 50.000 mensen aan een baan helpen met gratis trainingen via LinkedIn
LinkedIn startte eind vorig jaar met het aanbieden aan gratis trainingen voor werkzoekenden. Veel van die trainingen centreerden zich rond het ontwikkelen van IT-vaardigheden zoals data-analyse en het ontwerpen van softwareprogramma’s, maar ook oefeningen rond het opstellen van cv’s en sollicitatiegesprekken. Dat initiatief werd opgestart na alarmerende cijfers over toenemende werkloosheid sinds het begin van de coronapandemie in de Verenigde Staten. De gratis trainingen werden wel aan gebruikers wereldwijd aangeboden.
In een blogpost schrijft Microsoft, sinds 2016 eigenaar van LinkedIn, dat de gratis trainingen een enorm succes zijn. Inmiddels zouden al meer dan 30 miljoen LinkedIn-gebruikers hun kennis en vaardigheden hebben bijgeschaafd met een cursus. Dat is veel meer dan de 25 miljoen die Microsoft zelf voor ogen had. Voorzitter Brad Smith is vooral verbaasd dat de deelnemers uit alle werelddelen komen: “Ik had niet verwacht dat 91 mensen uit Antarctica zouden deelnemen.” Omdat de pandemie nog verre van voorbij is besluiten Microsoft en LinkedIn om de gratis trainingen nog tot minstens het einde van 2021 te blijven aanbieden.
50.000 IT-jobs
De beslissing kadert in een groter project van Microsoft. Het bedrijf maakt zich zorgen over hoe de arbeidsmarkt aan het evolueren is. Vooral minderheidsgroepen lijken het sterkst getroffen te zijn op de arbeidsmarkt. Microsoft lanceert daarom vandaag het Career Connector-initiatief. Een project om mensen klaar te stomen voor een job in de IT-sector. Daarvoor zal Microsoft naast LinkedIn-trainingen ook trainingen aanbieden via het opensourceplatform GitHub en het eigen Microsoft Learn. Het is één van de eerste keren dat Microsoft zal coöpereren met de dochterondernemingen. Sinds de overname heeft Microsoft LinkedIn en GitHub autonoom hun gang laten gaan.
Binnen drie jaar moeten minstens 50.000 mensen vanuit het programma aan een nieuwe job binnen de IT-sector geraakt zijn. Het initiatief zal eerst worden opgestart in de Verenigde Staten, maar op termijn moet het wereldwijd worden uitgerold.
Cover Story
LinkedIn voegt nog wat extra functies toe die werkzoekenden kunnen helpen. Zo krijg je de mogelijkheid om een Cover Story, een korte introductievideo, te delen op je profielpagina waarin je jezelf kort voorstelt aan headhunters. Dat moet een persoonlijkere benadering tijdens het wervingsproces mogelijk maken. “Vroeger werd je kandidatuur voor een job beoordeeld op basis van je werkervaring, diploma en connecties. Wij willen daar verandering in brengen”, schrijft CEO Ryan Roslansky in een blogpost. In de blogpost introduceert LinkedIn ook nog andere nieuwigheden zoals een creator mode, en het streamen van livestreams op je eigen profielpagina.