Italiaanse waakhond legt Amazon monsterboete op
De Italiaanse antitrust-waakhond Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato (AGCM) is van mening dat Amazon over een ‘absolute dominantie’ beschikt. Dat meldt de techsite Engadget in een bericht. De webwinkel zou bedrijven hebben verplicht om Fulfillment by Amazon (FBA) te gebruiken, de eigen logistieke verdeeldienst van Amazon. De regulator legde het bedrijf daarom een boete op van 1,128 miljard euro. Amazon liet al weten dat het niet van plan is de boete te betalen.
Het onderzoek van AGCM stelt dat bedrijven gebruik moeten maken van de FBA-dienst om toegang te krijgen tot allerlei voordelen. Enkele hiervan zouden onder meer het gebruik van het Amazon Prime-label zijn. Dit zou hen op zijn beurt in staat stellen om deel te nemen aan activiteiten zoals Black Friday. Volgens de AGCM zou de toegang tot deze functies van het Prime-label cruciaal zijn voor sommige bedrijven.
Daarnaast zouden ook handelaars die gebruikmaken van de FBA-dienst minder vaak op de vingers getikt worden als ze bepaalde doelen niet halen. Bovendien zouden deze handelaars ook ontmoedigd worden om hun producten ook op andere websites te verkopen.
Amazon liet inmiddels in een reactie aan Engadget weten dat het zich niet neerlegt bij de beslissing. “We zijn het niet eens met de beslissing van de Italiaanse concurrentiewaakhond en zullen beroep aantekenen. De voorgestelde boete en oplossingen zijn niet gerechtvaardigd en disproportioneel”, aldus de woordvoerder van Amazon.
Meerdere klachten
Het is tevens niet de eerste keer dat Amazon met dit soort monsterboetes te maken heeft. Eerder deze maand legde dezelfde regulator het bedrijf al eens een boete op, samen met Apple. Na een onderzoek stelde de waakhond vast dat de bedrijven externe verkopers van Apple Beats-producten uit de winkel hadden geweerd. Enkel Amazon kon dan individueel kiezen wie deze producten mocht verkopen.
In juli kreeg de webwinkel bovendien nog een boete van 746 miljoen euro opgelegd door de Europese Unie. Uit een onderzoek zou blijken dat het bedrijf de privacywetgeving heeft overtreden. Gezien de hoeveelheid overtredingen belooft het ook niet de laatste keer te zijn.