Nieuws

EU maakt zich klaar voor Digital Markets Act

Met het in werking treden van de Digital Markets Act in 2023 maakt de EU zich klaar voor de strijd en tonen de lidstaten de nodige bezorgdheid.

Volgend jaar belooft alvast een interessant jaar te worden voor grote techbedrijven en hun dienstverlening op Europese bodem. Met deze nieuwe reeks wetten hoopt de EU een transparante en veilige werking te garanderen van techreuzen. De wetgeving gaat ook voor de nodige aanpassingen zorgen, wat inhoudt dat de lidstaten zich zorgen beginnen te maken. Dat meldt The Financial Times in een bericht. De regulatoren verwachten onder meer een stortvloed van rechtszaken van de grote techbedrijven die het niet eens zijn met de nieuwe regels.

Verscheidene techreuzen hebben zich al negatief uitgelaten over de nieuwe wetten rond hun werking. Er wordt verwacht dat zij dan ook zullen proberen om deze wetgeving te ondermijnen. Amazon liet zo bijvoorbeeld al weten zich geviseerd te voelen door de wetten. De EU hoopt alles echter zo constructief mogelijk op te kunnen lossen alvorens er naar de rechtbank wordt gestapt. Daarnaast maakt men zich ook zorgen dat de regels niet overal even goed worden toegepast, of dat de Europese Commissie voldoende mensen in dienst heeft om dit te overzien.

Bij nationale regulatoren zou ook enige twijfel bestaan. Zij zouden immers onder de wetten niet meer zomaar rechtszaken mogen opstarten tegen grote techbedrijven zonder daar de goedkeuring van te krijgen van Margrethe Vestager, hoofd van de Europese mededingingsautoriteit. Ook hier zouden de nodige meningsverschillen over bestaan.

Europese slagkracht

De Digital Markets Act (DMA) werd door de Europese Unie in het leven geroepen om het speelveld tussen de grote en kleine techbedrijven gelijk te trekken. Waar er nu vaak sprake is van een of andere vorm van dominantie en monopolie-gedrag van een speler op een bepaald vlak, willen ze dat hiermee een halt toeroepen. De EU maakt aan de hand van enkele parameters een onderscheid tussen de grote en kleine spelers. Dit houdt in dat de grote spelers aan enkele bijkomende regels moeten voldoen. Eentje hiervan is een verbod op het hoger plaatsen van hun eigen producten in rankings op hun websites.

businessdigital markets acteuropese commissie

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken