Duitse autoriteiten halen gelijk in mededingingszaak tegen Meta
In 2019 bepaalde Bundeskartellamt, de Duitse concurrentiewaakhond, dat Meta de privégegevens van zijn gebruikers misbruikt om daarna gepersonaliseerde reclame aan te bieden op hun sociale netwerkplatformen. Meta is eigenaar van onder andere Facebook, Instagram en WhatsApp en geeft in zijn servicevoorwaarden aan dat gebruikers akkoord gaan dat hun gegevens via bovenstaande platforms en via cookies op de websites van derden verzameld en gebruikt mogen worden voor onder meer reclamedoeleinden.
Meta betwist bevoegdheid van Duitse autoriteiten
De Duitse mededingingsautoriteit bepaalde dat die voorwaarden ingingen tegen de General Data Protection Regulation (GDPR) en legde Meta daardoor een verbod op om de privégegevens van zijn gebruikers op dezelfde manier te blijven verwerken. Meta ging bij een Duitse rechtbank in Düsseldorf in beroep tegen deze beslissing. Het Amerikaanse technologiebedrijf betwistte of de mededingingsautoriteit wel de bevoegdheid had om een dergelijk verbod op te leggen.
De rechter in Düsseldorf verwees de zaak door naar het Europees Hof van Justitie. Daar luidde het niet bindende advies afgelopen dinsdag dat antitrustautoriteiten tijdens hun onderzoek wel degelijk mogen nagaan of bedrijven de EU-regels inzake gegevensbescherming naleven. Dat meldt Reuters in een bericht. Volgens advocaat-generaal Athanasios Rantos kan de vraag of een onderneming de privacyregels van het Verdrag naleeft namelijk een belangrijke aanwijzing zijn om te bepalen of het gedrag van de onderneming in strijd is met de mededingingsregels.
Lees ook: Google moet monsterboete toch betalen
Rechtzaak met voorbeeldfunctie
Hoewel het advies van de advocaat-generaal geen formeel besluit is, wordt er wel verwacht dat de rechtbank zijn aanbeveling zal volgen. De uitspraak zou een kettingreactie aan processen kunnen uitlokken. Mochten de Duitse autoriteiten hun slag thuishalen, dan zou dat hun collega’s uit de andere EU-landen kunnen aanmoedigen om hun onderzoek naar grote technologiebedrijven op basis van privacyregels uit te breiden.
Meta kwam trouwens al eerder in het vizier van de Duitse waakhond, omdat het gebruikers van hun Oculus Virtual Reality producten tot augustus dit jaar verplichtte om in te loggen met een social media account om de apparaten te kunnen gebruiken. Voorlopig reageert Meta echter koel op het advies en geeft het aan te wachten op een definitieve uitspraak alvorens eventuele volgende stappen te bepalen.