Parijs heeft genoeg van elektrische deelsteps
Eenieder die in een beetje stedelijk gebied woont heeft ze ongetwijfeld al zien passeren: de elektrische deelsteps van merken als Lime, Poppy en Bird. Lang niet in elke stad zien ze de dingen even graag komen. In Parijs werd zelfs een stemming georganiseerd om de deelsteps te verbannen. Het resultaat? De overgrote meerderheid is de dingen liever kwijt dan rijk.
In Parijs rijden er sinds 2018 elektrische deelsteps rond. In de Franse hoofdstad zijn de gedeelde vervoersmiddelen sterk beregeld. Zo mogen steps er maximaal 10 kilometer per uur rijden in sommige gebieden. De steps moeten ook op voorbestemde plekken geparkeerd worden. Wie dat niet doet riskeert een flinke boete.
Burgemeester Anne Hidalgo liet afgelopen zondag een referendum organiseren in de stad. Het resultaat daarvan? Maar liefst 89% van wie kwam opdagen, stemde tegen de steps. Daardoor wordt Parijs de eerste stad die zijn contracten met verstrekkers van deelmobiliteit ontbindt: tegen 1 september moeten alle steps uit de Franse hoofdstad verdwenen zijn.
Hoewel burgemeester Hidalgo in 2018 de e-steps met open armen ontving is het standpunt nu heel wat strenger. Scooters veroorzaken disproportioneel veel verkeersongevallen en zijn niet echt duurzaam te noemen. Hoewel ze bedoeld zijn om het gemotoriseerd verkeer voor een deel te vervangen, blijkt dat vooral wandelaars toch maar snel de step nemen. Zo schiet het hele systeem van deelsteps het doel voorbij.
Oververtegenwoordigd
Opmerkelijk is dat zo’n overgroot deel van de Parijse bevolking tegen de steps stemt. Belangrijk is wel om aan te stippen dat het referendum geen verplichte stemming inhield. Ongeveer 103.000 mensen kwamen stemmen, wat zo’n 7,5% is van het aantal stemmers tijdens lokale verkiezingen in Parijs. De verwachting is dan ook dat vooral mensen met sterke gevoelens jegens e-steps zich aanmeldden om te gaan stemmen. Wie van de problematiek niet echt wakker ligt, vulde de zondag wellicht op een andere manier in.
Hoe dan ook: na 1 september zijn er geen deelsteps meer te vinden in Parijs. De grote vraag in de mobiliteitsindustrie is natuurlijk: welke steden volgen er nog? Wel is het nog toegestaan om de stad door te snorren op je eigen elektrische step. Deelfietsen blijven wel gewoon beschikbaar in de stad, of ze nu elektrisch zijn of niet.