Instagram en Facebook verbergen nieuwsartikels in Canada
Die beslissing maakt de socialemediagigant vanwege een nieuwe wet die in Canada gestemd werd: Bill C-18. De wet bepaalt dat techbedrijven zoals Google en Meta niet zomaar geld mogen verdienen aan de nieuwsartikels die op het platform gepost worden. Als er al iets verdiend wordt, zou dat bedrag naar de uitgever van het nieuws moeten gaan. De wet bepaalt dan ook dat socialemedia- en nieuwsplatformen moeten betalen voor de het nieuws dat verschijnt.
Daar zijn ze bij Meta niet meteen happig over. Al op 1 juni, nog voor de wet gestemd werd, maakte het bedrijf bekend dat het nieuws voor een deel van de Canadezen verborgen zou blijven. Na deze “tests” maakt Meta bekend dat content van nieuwsoutlets niet meer beschikbaar zal zijn op Meta-platformen – tenminste, dat is het geval als je in Canada woont.
Nieuwsoutlets zullen de toegang tot hun Facebook-accounts en -pagina’s blijven behouden. Ze zullen daar ook nog posts kunnen maken, alleen moeten ze er rekening mee houden dat het publiek geslonken is. Canadese Facebook-gebruikers kregen tijdens de testfase een melding wanneer ze een nieuwsartikel probeerden delen. Onbekend is of zo’n melding nog steeds verschijnt en of het lukt om het bericht te plaatsen.
Door nieuws offline te halen wil Meta aantonen dat Bill C-18 een brug te ver is. Volgens de wet mag Meta namelijk wel nieuwsartikelen laten zien op zijn platformen, maar dan moet het de uitgevers van die artikelen daarvoor vergoeden. Daar zijn twee opties voor: ofwel betaalt Meta die rekening zelf, ofwel speelt de socialemediagigant ze door aan wie het nieuwsartikel online postte. Beide werkwijzen worden bij Meta negatief onthaald. De socialemediagigant kiest er dan maar voor om alle nieuws volledig van zijn platformen te verbannen.
Ook bij Google wordt de nieuwe wetgeving niet positief onthaald. Daar denken ze er ook over om nieuws volledig uit de zoekmachine en aanverwante producten te halen. In tussentijd zegt de zoekmachinefabrikant wel dat er nog gezocht wordt naar een acceptabele uitkomst, waarbij nieuws gewoon beschikbaar kan blijven. Voorlopig lijkt die er echter niet te komen: Google zegt dat de wet in zijn huidige vorm onwerkbaar is.
De wet is inmiddels echter aangenomen. Daardoor heeft Google nog 6 maanden om een geschikte oplossing te vinden. Daarna zal het uitgevers daadwerkelijk moeten gaan vergoeden voor het nieuws dat op Google-platformen verschijnt. Google en Facebook zijn volop in gesprek met de Canadese erfgoedminister Pablo Rodriguez om een acceptabele uitkomst te bedingen.