Google verwijdert Canadees nieuws uit zoekresultaten en Discover
Bill C-18, ook wel de Online News Act genoemd, moet het online en economisch speelveld voor Canadese nieuwsdiensten en andere publicaties gelijk trekken. Meta en Google, de twee bedrijven die de wet viseert, verdienen namelijk flink wat geld aan het tonen van links aan gebruikers. Denk aan facebookgebruikers die door hun feed scrollen en geïnteresseerd zijn in lokaal nieuws of iemand die in Canada zijn Google Discover, Google Nieuws of Google Discover opent. Volgens wet C-18 zouden uitgevers en nieuwsagentschappen daar ook iets aan moeten verdienen, dus worden Google en Meta verplicht om hun steentje bij te dragen.
Dat ziet geen van de twee bedrijven echter zitten: Meta ‘experimenteert’ al een maand met minder Canadese nieuwsberichten op Facebook en Instagram. Vorige week maakte het bedrijf bekend dat het de nieuwe normaal wordt. Nu maakt ook Google bekend geen Canadese nieuwssites meer op te nemen in de producten. In een blogpost, geschreven door de President of Global Affairs van Google en Alphabet, wordt die beslissing publiek gemaakt. Eenmaal wet C-18 in werking treedt, zal Google resultaten naar Canadese nieuwssites uit de zoekresultaten, Nieuws en uit Discover verwijderen. Ook Google News Showcase, een functie die hier niet beschikbaar is, zal in Canada verdwijnen.
Oplossingen gezocht
In de blogpost zegt Walker verder dat Google actief meezocht naar manieren om Bill C-18 op een werkbare manier te implementeren. Google heeft vooral een probleem met de zogenaamde ‘linktaks’, die met C-18 geïntroduceerd zou worden. Google haalt aan dat de zoekmachine vorig jaar maar liefst 3,6 miljard keer naar Canadees nieuws linkte. Die waarde van die trafiek wordt op zo’n 3,6 miljard dollar geraamd.
Met Bill C-18 zou Google een bedrag moeten betalen aan Canadese uitgevers, elke keer als het naar een nieuwsartikel van hen linkt. Bij het zoekmachinebedrijf lijken ze zich vooral zorgen te maken over het plafond dat daar niet bij vernoemd wordt: het bedrag dat Google verschuldigd is kan zomaar blijven oplopen, zonder einde in zicht. Google lijkt dan ook meer fan te zijn van een alternatieve oplossing, zoals een onafhankelijk fonds waar Canadese uitgevers voordeel uit zouden halen.
Nieuws verdwijnt
Alle links naar Canadese publicaties zullen dus binnen nu en zes maanden, wanneer de wet in werking treedt, uit Google verdwijnen. De Canadese overheid dacht met deze wet maar liefst 329 miljoen dollar op te halen voor de Canadese nieuwssector. Van een vereffend speelveld lijkt ook niet veel over te schieten: Meta en Google trekken dat speelveld met hun beslissing zo goed als volledig weg. Wet C-18 is intussen volledig gestemd en goedgekeurd. De kans dat er binnen de komende zes maanden nog iets verandert, is dus eerder klein.