Tesla loog moedwillig over bereik EV’s
Tesla-bestuurders kregen na het opladen een hogere actieradius te zien dan hun voertuig werkelijk kon halen, meldt Reuters. Volgens bronnen van de publicatie wilde Musk “sterke autonomiecijfers laten zien als (het voertuig, nvdr.) volledig was opgeladen”. Als het batterijpercentage onder de 50 procent zakte, verscheen er plots wel een accurater getal. In sommige gevallen was het systeem te terughoudend, en bleef er bij 0 procent batterijsap nog zo’n 24km bereik over.
Musks beleid was er steeds op gericht om het “range-anxiety”-fenomeen te verlichten. Het grotere bereik moest een positief gevoel opleveren bij het besturen van een Tesla. Veel bestuurders konden echter niet wennen aan de onjuiste berekening van het bereik. Zij beklaagden zich bij Tesla-dealers, en vroegen om inspecties van hun EV.
Inspecties die Tesla zo veel als mogelijk probeerde te annuleren. Het aantal verzoeken liep dermate hoog op dat de autofabrikant een ‘Diversion Team’ moest opzetten om zulke afspraken af te zeggen. Elke geannuleerde afspraak zou het bedrijf naar verluidt 1.000 dollar in kosten schelen. Hoeveel van zulke afspraken doorheen de jaren werden geannuleerd, is niet bekend. Wel weten we dat het merk klanten probeerde af te wimpelen met op afstand uitgevoerde batterij-inspecties.
Reuters kon niet achterhalen of Tesla nog altijd gebruikmaakt van algoritmen om het bereik van zijn EV’s kunstmatig te verhogen. Het eerdergenoemde verhaal speelde zich meer dan tien jaar geleden af, in de hoogtijdagen van Tesla’s Model S.
Beboet voor opgeblazen bereik
Tesla werd in 2020 alvast op de vinger getikt door de Amerikaanse Environmental Protection Agency. De overheidsinstantie verlangde van Tesla dat het zijn geadverteerde bereikcijfers met gemiddeld 3 procent zou verlagen. Eerder dit jaar kreeg de Amerikaanse EV-fabrikant verder een boete van 2,1 miljoen euro in Zuid-Korea vanwege onjuiste marketingclaims.
Volgens de Zuid-Koreaanse overheid zou Tesla het bereik ‘verkeerd berekenen’. Daarbij houdt het merk onvoldoende rekening met realistische omgevingsomstandigheden. Het werkelijke bereik zou soms tot 49,5 procent lager liggen.