X is bezig met verhuis van ‘twitter.com’ naar ‘x.com’
Aanvankelijk veranderde Elon Musk het logo van de socialemediasite van een blauw vogeltje naar een witte ‘X’ op een zwarte achtergrond. De naam en branding van Twitter moesten wijken, zowel op de hoofdkantoren in San Francisco, als van het internet en de apps in verschillende app stores. Op meeste plekken lijkt dat al vrij goed gelukt te zijn. Nu wordt vooral het internetgedeelte verder ‘opgeruimd’.
Zo is het ook de bedoeling dat het bekende ‘twitter.com’ uiteindelijk verdwijnt en plek maakt voor een website die ‘x.com’ zal heten. Momenteel is dat nog niet het geval: wie via een browser naar het sociale medium navigeert, bezoekt nog steeds ‘twitter.com’. Dat is een doorn in het oog van Musk, die de verwijzing naar het blauwe vogeltje al op meerdere plekken liet weghalen. Zo heet Tweetdeck tegenwoordig ‘X Pro‘. De abonnementsformule die voorheen bekend stond als ‘Twitter Blue’ is nu ‘X Premium’, enzoverder.
Het enige dat nog niet ‘X’ is, is ‘twitter.com’. Ook daar zou de komende weken snel verandering in kunnen komen. Jay Peters van The Verge merkte een verschuiving toen hij posts op X wilde delen via zijn iPhone: linkjes die aangemaakt worden in de app verwijzen steevast naar ‘x.com’. Plak je zo’n linkje in je browser? Dan zal de URL wel nog steeds aangepast worden naar het oude ‘twitter.com’.
Het is een spreidstand waarin het nieuwe merk ongetwijfeld niet te lang in wilt blijven staan. De verwachting is dan ook dat ook de URL van de webpagina snel omgevormd wordt naar ‘x.com’.