Nieuws

Tesla voor de rechter na dodelijke Autopilot-ongevallen

Tesla
© Unsplash / Charlie Deets
Tesla heeft de komende weken meerdere rechtbankbezoeken in de agenda staan. In diverse zaken wordt de automaker aangeklaagd voor dodelijke Autopilot-ongevallen.

Tesla’s Autopilot wordt al langer nauwgezet in de gaten gehouden door overheidsinstanties. Vorig jaar kondigde de NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) aan te onderzoeken wat de oorzaak is van het opmerkelijk hoge aantal ongevallen met Tesla-EV’s. Uitslagen van dit onderzoek zijn – op het moment van schrijven – nog niet beschikbaar. Een hypothese van de verkeersautoriteit is dat bestuurders veelal gebruikmaken van de Autopilot, zonder daarbij op de weg te letten.

Die onoplettendheid speelt – mogelijk – ook een rol in verschillende rechtszaken aangespannen tegen Tesla. In beide rechtszaken is er sprake van dodelijke slachtoffers na het gebruik van de Autopilot. In de rechtszaal moet nu echter bepaald worden wie schuld heeft aan die ongevallen. Is de software op dit punt simpelweg niet geschikt voor de openbare weg, of ligt de schuld bij de bestuurders?

Defecte veiligheidsmechanismen

In de eerste rechtszaak wordt Tesla verweten dat de Autopilot en zijn veiligheidsmechanismen defect waren bij de verkoop van de EV. Hierdoor kon het gebeuren dat een Model 3 met 100km/u van een Amerikaanse snelweg reed, tegen een boom knalde en in vlammen opging. Volgens de aanklagers gebeurde dat allemaal in een tijdsbestek van seconden. Bij het ongeluk kwam Micah Lee, de bestuurder, om het leven. Twee inzittenden raakten zwaargewond.

Uitgelicht artikel Superchargers Sturen Tesla Model 3 kunnen plots ‘bevriezen’

Bij een tweede ongeval zou de Autopilot eveneens een bestuurder de dood in hebben gejaagd. Hierbij stuurde het rijhulpsysteem de EV onder een aanhangwagen, waarbij het dak van de auto werd geschoren, staat te lezen in de aanklacht. De vouw van de bestuurder – tevens de aanklager – schrijft dat de EV op geen enkel moment heeft ingegrepen toen de vrachtwagen té dichtbij kwam.

Schuld bij de bestuurder

Volgens Reuters is dit nog maar het topje van de ijsberg, en zijn er verschillende rechtszaken op komst. Tegelijk blijft het afwachten hoe rechters naar de zaak kijken. Rechters gaan zeker en vast niet altijd mee in het bepleit van de aanklager. Zo viel een rechtszaak in Californië uit in het voordeel van Tesla. Ook toen werd de autofabrikant beschuldigd voor het niet ingrijpen tijdens een gevaarlijke situatie.

De rechter was in die zaak van oordeel dat de schuld bij de bestuurder lag. Ondanks dat de Autopilot kan helpen tijdens het rijden, mogen bestuurders daar niet zomaar op vertrouwen. Niettemin omdat Tesla van bestuurders verlangt dat ze te allen tijde hun handen aan het stuur houden en op het verkeer letten. Na het inschakelen van de Autopilot worden bestuurders daar ook voor gewaarschuwd.

autopilotConnected Cartesla

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken