Nieuws

Studie toont aan: elektrische wagens zijn nachtmerrie voor privacy

elektrische wagens
© Tesla
Privacy blijkt een echte nachtmerrie bij de ontwikkeling van software voor elektrische auto's. Dat blijkt uit een nieuwe studie van de Mozilla Foundation.

Het zijn blijkbaar niet de apps voor mentale gezondheid of seksspeeltjes die het grootste risico inhouden voor onze privacy. Volgens het onderzoek van de Mozilla Foundation lopen onze persoonlijke gegevens het grootste gevaar bij de ondersteunende software van elektrische wagens. “Het is absoluut de ergste productcategorie die we al onderzochten op privacy”, klinkt het. Volgens de onderzoekers geeft 92 procent van de constructeurs zijn klanten weinig of geen controle over hun persoonlijke gegevens. Erger zelfs: 84 procent van de autobouwers deelt gebruikersdata met derde partijen.

Meer info verzameld dan nodig

Voor zijn onderzoek keek de Mozilla Foundation naar 25 automerken, waaronder Tesla, Volkswagen, BMW, Toyota en Ford. De researchers stelden vast dat ze stuk voor stuk meer persoonlijke gegevens verzamelen dan nodig. Het type informatie varieert van hoe chauffeurs hun voertuig gebruiken (waar en hoe snel ze rijden en naar welke muziek ze luisteren), tot zelfs medische informatie. Stuitend: Nissan en Kia zouden zelfs toestaan dat er info over het seksleven van de eigenaars verzameld wordt. Volgens Mozilla scoorde 37 procent van de mental health-apps op dat vlak beter.

Daarnaast deelt 84 procent van de onderzochte merken persoonlijke gegevens met externe serviceproviders, waaronder zelfs ambigue bedrijfjes. In veel gevallen valt niet na te gaan wat er precies met de persoonsgegevens gebeurt, stelt Mozilla vast. Verder zou 56 procent van de EV-bouwers bereid zijn om de privégegevens te delen met de overheid, als daarom gevraagd wordt.

De onderzoekers zeggen meer dan 600 uren te hebben besteed aan het nagaan van privacy practices bij automerken. Volgens Mozilla is dat drie keer langer dan gewoonlijk bij privacyonderzoek voor andere producten.

Tesla slechtste van de klas

In de studie bleek Tesla de slechtste leerling van de klas. In elke categorie was er wel wat op te merken. Met name de door AI aangestuurde Autopilot werd beschouwd als “onbetrouwbaar”, na een aantal (dodelijke) ongevallen.

De Mozilla Foundation heeft ook een meer gedetailleerd rapport gepubliceerd over hoe automerken de gegevens precies verzamelen en uitwisselen. Het kan dan gaan over de naam van de eigenaar, tot zijn adres, telefoonnummer of e-mailadres. Maar het kan ook gaan over foto’s, kalenderinformatie en zelfs de etnische achtergrond van de bestuurder en zijn immigratiestatus.

Geen encryptie

Bovendien zegt Mozilla dat het niet kon bevestigen dat welke constructeur dan ook de standaarden voor een minimum aan beveiliging kon garanderen. In veel gevallen was er geen encryptie voor de persoonsgegevens om ze te beschermen tegen diefstal. Sterker nog: volgens de onderzoekers bieden ontwikkelaars van seksspeeltjes en datingapps doorgaans meer informatie over hun producten.

“Terwijl we ons grote zorgen maken dat onze deurbellen en horloges ons bespioren, hebben constructeurs elektrische wagens ingeschakeld als dataverslindende machines”, luidt de conclusie. Om daar wat aan te doen, heeft de Mozilla Foundation een petitie opgericht. Daarin vraagt ze aan automakers om te stoppen met ongeoorloofd intensieve dataverzameling. “We hopen dat we anderen ertoe kunnen aanzetten om autobedrijven aansprakelijk te stellen voor hun verschrikkelijke privacybeleid”, luidt het.

BeveiligingConnected Carontspanningprivacy

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken