MIUI verdwijnt definitief, Xiaomi lanceert ‘HyperOS’
Voor de goede orde: enkel MIUI ligt op het hakblok. Xiaomi-telefoons blijven Android gebruiken en voor telefoons die op MIUI draaien, geldt dat ze weldra naar HyperOS overstappen. Hoe HyperOS er exact uit komt te zien laat de fabrikant onbesproken. Via Weibo meldt het bedrijf enkel dat het OS in het teken staat van “Hyperprestaties, vloeibaarheid en connectiviteit”. Het merk heeft hiervoor, zo claimt het, “de gehele architectuur herwerkt”.
Een flink proces, licht Xiaomi toe. Het bedrijf is in 2017 begonnen met de ontwikkeling van HyperOS en rondt de ontwikkeling af tegen de lancering van de Xiaomi 14-serie. Die smartphonereeks zou nog dit jaar op de markt komen, en wordt dus direct voorzien van HyperOS. Andere Xiaomi-smartphones moeten wat langer wachten op de vernieuwde Android-schil. Zij zien HyperOS “in de loop van 2024” verschijnen. Dat geldt, zoals gewoonlijk, wel enkel voor modellen met software-ondersteuning.
Verbinding met AIoT
Xiaomi legt met HyperOS ook de nadruk op zijn AIoT-lijn. Die zou hiervoor ‘verbeterde connectiviteit’ bieden, al is nog onduidelijk wat het merk precies bedoelt. Mogelijk worden er simpelweg meer IoT-opties, gericht op Xiaomi’s AIoT-assortiment, geïntegreerd in de Android-schil.
Het bedrijf hoopt dat HyperOS beter aansluit bij de wensen van Westerse consumenten. MIUI lijkt de Europese consument gewoonweg niet zo te liggen. De frivole icoontjes en vrolijke UI passen niet zo bij de Europese consument, die vaak een meer zakelijke en strakke uitstraling verwachten. Dat zien we ook meteen terug in Xiaomi’s verkoopcijfers. Waar het merk successen boekt in de goedkopere segmenten, weet het kopers van high-endtelefoons niet direct te bereiken. Eén oorzaak daarvan is de MIUI-schil.
Introductie met Xiaomi 14
Hoe de schil er exact uit komt te zien, wordt nog in het midden gelaten. Vermoedelijk komt dit pas naar buiten bij de introductie van de Xiaomi 14-serie. Volgens eerdere geruchten zou die reeks eind oktober worden geïntroduceerd. Zeker is dat alvast niet – het Chinese merk heeft nog met geen woord over de introductie gerept.