Nieuws

Indiase speurders doeken frauduleuze callcenters op met hulp van Microsoft en Amazon

callcenter
© iStock / Ton Photograph
Het Indiase Central Bureau of Investigation (CBI) heeft over heel India meerdere frauduleuze callcenters kunnen opdoeken. Dat deed het op basis van informatie van Microsoft en Amazon.

Donderdag plaatste het Indiase CBI een post op X om de resultaten van hun actie, Chakra-II genaamd, met het publiek te delen. De autoriteiten zeggen maar liefst 76 huiszoekingen uitgevoerd te hebben, die in het teken van vijf verschillende rechtszaken staan. Het CBI voegt eraan toe dat de zoekacties in samenwerking met nationale en internationale agentschappen gebeurde, en dat twee grote multinationals het onderzoek mee ondersteunden. Met die multinationals doelt het CBI op Amazon en Microsoft. De FBI, Interpol, het National Crime Agency uit de UK, de Duitse Bundeskriminalamt en de politie van Singapore stonden het CBI bij in het onderzoek.

Daarbij werden meerdere callcenters – zeg gerust scamcenters – opgedoekt. Het CBI beschrijft dat de criminelen zich bij een van de scams voordeden als een “groot IT-bedrijf en een multinational met een online handelsplatform”. Over welk platform het precies gaat, geeft het CBI niet mee. De scammers waren actief in verschillende callcenters, die verspreid waren over vijf bestuurlijke regio’s.

Crypto & controle overnemen

De scammers zouden minstens vijf jaar actief geweest zijn en probeerden systematisch buitenlanders te bestelen. Daarvoor stuurden ze een pop-upmelding waarin gewaarschuwd werd voor problemen op je pc. In die melding staat – heel handig – meteen een telefoonnummer waar je naar kan bellen om het probleem om te lossen. Na een telefoontje van een aantal minuten slagen de scammers erin om de controle van je toestel over te nemen. Wil je terug toegang tot je pc en je documenten? Dat zal dan een paar honderd euro kosten, aldus de hackers.

De huiszoekingen gingen niet alleen over de klassieke klantendienstscammers, maar hadden ook met cryptomunten te maken. De scammers zouden op zoek geweest zijn naar investeerders die geld in mining-apparatuur wou steken, waarmee cryptomunten als bitcoin gedelfd kunnen worden. Enige probleem: de cryptomunt die de Indiërs wilden delven bestaat helemaal niet. De investeerders zouden kunnen intekenen via een app, waarna de inkomsten van de cryptomunten over alle intekenaars verdeeld zouden worden. Uiteindelijk werd via deze weg maar liefst 20 miljoen dollar (18,9 miljoen euro) ingezameld. De teller voor crypto-inkomsten staat nog steeds op 0.

Microsoft en Amazon

Microsoft plaatste ook een blogpost naar aanleiding van Chakra-II. Daaruit blijkt dat het de eerste keer is dat Microsoft en Amazon samenwerken om dit soort criminaliteit op te doeken. De Windows-fabrikant roept andere bedrijven op om eveneens de strijd tegen klantendienstfraude op te nemen.

Uitgelicht artikel Frauduleuze sms'en Telecomoperatoren gaan je beter beschermen tegen frauduleuze sms’en
amazonBeveiligingcallcentercryptofraudeindiaklantendienstmicrosoft

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken