Opstartproblemen Microsoft Outlook zijn opgelost
Microsoft Outlook lijkt de voorbije weken niet vooruit te branden op Windows. Een probleem dat de softwaregigant intussen ook heeft erkend, onderzocht en opgelost. Microsoft wijst erop dat Outlook soms de gehele OST (offline gegevensbestanden) probeert te synchroniseren. Dit proces neemt flink wat tijd in beslag, waardoor gebruikers lang op het splash screen blijven hangen. Eenmaal het proces afgerond is, werkt Outlook daarna wel normaal. Ideaal is dat toch niet en een oplossing hiervoor is – eerst voor het bètakanaal – nu dan ook onderweg.
Een oorzaak van de problemen werd gevonden in de cachefunctie van Outlook. Microsofts mail-app is naar verluidt niet in staat de ‘standaard’-status van de cache te bepalen. Dit leidt dan weer tot een conflict met andere niet-Office MAPI-apps. Outlook en niet-Office-apps komen namelijk ‘tot andere conclusies’.
Problemen met vliegtuigmodus
In de vliegtuigmodus zou Outlook soms zelfs geheel weigeren te starten. Ook die bug wordt gelinkt aan de caching-problemen en het daaruit voortvloeiende conflict.
Momenteel is er slechts één oplossing voor het probleem: overstappen naar REST. Outlook is hierdoor niet langer afhankelijk van MAPI, waardoor het conflict wordt opgelost. Het opstarten zou zo weer een stuk vlotter moeten verlopen. Ook werkt Outlook daarna weer probleemloos in de vliegtuigmodus van Windows.
Microsoft 365-klanten
De genoemde problemen zouden enkel klanten met Microsoft 365 treffen. De standaard Outlook-app voor Windows, die weldra de Mail-app vervangt, wordt dus niet getroffen.
Voor getroffen klanten is alvast een oplossing onderweg. Versie 16929.15000 voor het bètakanaal bevat reeds een oplossing voor de opstartperikelen. Eind november verschijnt deze update ook in het stabiele kanaal van Outlook, met versienummer 17029.20000 en hoger. Tot die tijd kan een herstart van de mail-app ook (tijdelijk) soelaas bieden, aldus de softwaregigant.