Nieuws

Amazon komt met tool voor betere productfoto’s

Amazon
© iStock / Daria Nipot
E-commercegigant Amazon ontwikkelde een tool waarmee het mogelijk is om saaie productfoto's op te leuken met een achtergrond.

AI kan de laatste tijd alsmaar beter overweg met beelden. Dat heeft ook Amazon geweten: de e-commercigigant rolt nu een tool uit waarmee adverteerders producten iets aantrekkelijker kunnen voorstellen. De tool is in eerste instantie enkel beschikbaar in een bètaversie en voor een select publiek van adverteerders, maar zou na verloop van tijd wel breder beschikbaar moeten worden.

De nieuwe tool maakt het mogelijk om productfoto’s aantrekkelijker te maken, zonder dat je er echt moeite voor moet doen. Doorgaans zijn productfoto’s afbeeldingen met een saaie witte achtergrond. Met het nieuwe AI-systeem van Amazon kan je echter een nieuwe achtergrond genereren door die in woorden te beschrijven en een thema uit een lijst te selecteren. Is de output niet goed genoeg? Dan kan je die stapsgewijs verbeteren totdat je exact hetgeen krijgt waar je naar op zoek bent.

Nog geen perfecte tool

Amazon gebruikt een broodrooster als voorbeeld. Wil je zo’n apparaat verkopen in de herfst? Dan kan het interessant zijn om het voor te stellen op een keukentafel waar de herfstkleuren sterk vertegenwoordigd zijn. Momenteel zijn de afbeeldingen verre van perfect: in het voorbeeld van Amazon ligt er namelijk een vork op het keukenblad, alleen ziet die er nogal vervormd uit. Momenteel volstaan de foto’s voor wie er een snelle blik opwerpt, maar wie iets beter kijkt kan toch nog zien dat het om een afbeelding gaat die door AI gegenereerd werd.

© Amazon

Amazon hoopt dat de nieuwe functie ervoor zorgt dat reclame het beter doet. De e-commercegigant maakt het dan ook makkelijk om producten in een nieuw daglicht voor te stellen. Wil je diezelfde broodrooster tijdens de kerstperiode aan de man brengen? Dan kan je een afbeelding laten genereren in kerstsfeer, enzoverder.

Amazon becijferde de impact die deze nieuwe tool op advertenties zou hebben: volgens het bedrijf zouden de AI-achtergronden ervoor kunnen zorgen dat er 40% vaker op advertenties geklikt wordt. Hoe de tool precies werkt, kan je in de video hieronder zien.

Uitgelicht artikel Amazon AI boeken Amazon voert maatregelen in tegen AI-boeken
adverteerdersaiamazonbusiness

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren