Nieuws

X-posts met desinformatie leveren geen geld meer op

Elon Musk
© Elon Musk
Sinds kort kunnen X-gebruikers geld verdienen door berichten op het sociale medium te plaatsen. Dat geldt niet meer voor alle tweets.

Ben je een actieve gebruiker van X en heb je een premium-abonnement op het sociale medium? Dan kan je geld verdienen door posts te plaatsen op het sociale medium. Tot voor kort kon dat met alle posts op het medium, maar nieuwe regelgeving straft desinformatie af.

Dat is wat Musk zondag zei op het sociale medium. De bedoeling is om gebruikers aan te sporen om meer feitelijke correcte posts te maken. Berichten die een ‘Community Note’ aangehecht krijgen, zullen geen inkomsten meer vergaren. Daardoor zouden er minder sensationale, maar incorrecte berichten op het sociale medium moeten verschijnen.

Dat zet natuurlijk de deur open voor misbruik: elke gebruiker kan namelijk claimen dat een tweet niet klopt en een wijziging voorstellen. Stellen genoeg gebruikers zo’n wijziging voor, dan verschijnt er een Community Note onder het bericht. Volgens Musk zou het systeem echter bestend zijn tegen misbruik omdat de code en data “volledig opensource zijn”. Met andere woorden: gebruikers kunnen de Community Notes niet gebruiken om ervoor te zorgen dat bepaalde X-gebruikers minder geld ontvangen.

Desinformatie op X

De beleidswijziging moet van X een betrouwbaarder sociaal medium maken. Momenteel heeft X namelijk de reputatie dat het een thuishaven is voor fake news en desinformatie. Onderzoek bevestigt dat beeld ook: op X komt meer fake news voor dan op eender welk sociaal medium. Eerder deze maand werd Elon Musk daar nog voor op de vingers getikt door EU-commissaris Thierry Breton, die zei dat het platform sterker moest optreden tegen fake news. Inmiddels startte de EU een onderzoek naar desinformatie op de microbloggingdienst.

Wat de impact van het nieuwe beleid precies is, valt nog te bekijken. Gebruikers ontvangen namelijk enkel geld voor hun posts als ze een Premium-abonnement hebben én als ze zich inschreven als ‘creator’. Het aantal gebruikers dat getroffen wordt door de nieuwe regeling, lijkt dus eerder beperkt. Hoe Musk de niet-Premium-gebruikers wil incentiveren om bij de feiten blijven is voorlopig nog onduidelijk. Het is afwachten om te zien of de beleidswijziging effect heeft op de hoeveelheid fake news op het platform.

Uitgelicht artikel DSA onderzoek EU start onderzoek naar X wegens desinformatie
Creatorsinternetsociale mediax

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken