Gamingmarkt is in 2023 groter dan ooit
Als gezegd wordt dat de gamingmarkt in 2023 groter is dan ooit, doelt het onderzoeksbureau op een waarde van 184 miljard dollar. Daarmee stijgt de hele sector 0,6% in waarde tegenover vorig jaar. Die waardestijging zou zich ook volgend jaar doorzetten: Newzoo ziet de sector tegen 2026 maar liefst 205,7 miljard dollar waard worden.
Gestage groei
Met andere woorden: de gamingmarkt zou tussen nu en 2026 gestaag blijven groeien. Die groei zou zich op meerdere fronten voltrekken: zowel op consoles, pc’s als op mobiele toestellen. Momenteel zijn mobiele games het grootst van al: ongeveer 49% van de waarde van de gamingmarkt komt uit de Google Play Store en Apple App Store. Consoles, zoals de Xbox Series S en X van Microsoft en de PlayStation 5 van Sony, zijn goed voor ongeveer 29% van de waarde. Opvallend is dat de mobiele gamingmarkt met 1.6% in waarde daalde tegenover vorig jaar. Consoles doen het beter: daar bedraagt de groei 1,9%.
De pc-gamingmarkt is goed voor ongeveer 21% van de waarde – games die je vanuit je browser kan spelen zijn daarbovenop nog goed voor een percentje marktaandeel. Ondanks rapporten dat de pc-verkoop het afgelopen jaar daalde, is de markt voor gamen op de pc met 5,2% gegroeid ten opzichte van 2022. Een mogelijke verklaring daarvoor is de introductie van handheld gaming-pc’s, zoals de Steam Deck en Asus ROG Ally.
Grootste uitgevers
Newzoo bekeek ook de cijfers van speluitgevers aandachtig. Daaruit blijkt dat de tien grootste gamingbedrijven in de eerste jaarhelft goed waren voor 54 miljard dollar. Het gros daarvan is afkomstig van het Chinese Tencent, dat spellen als EA FC Mobile, PUBG Mobile League of Legends mobile uitgeeft. Tencent torent boven het Japanse Sony uit, dat als tweede grootste uitgever uit de bus komt. Daar hoort wel een kanttekening bij: indien de resultaten van Microsoft (positie 4) en Activision (positie 7) samengevoegd worden, is het groter dan Sony. Met andere woorden: de overname van Activision Blizzard door Microsoft is een flinke hertekening van het gaminglandschap.
Nintendo, dat voor veel gamers toch één van de grote namen is, bengelt achteraan de lijst. In de eerste jaarhelft van 2023 wist de Japanse uitgever van Mario en Zelda slechts met 1,4% te groeien. Met successen als The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en The Super Mario Bros. Movie lijkt dat eigenaardig. Kijken we echter naar het begin van 2022, dan zien we dat er daar uitzonderlijk veel succesvolle spellen voor de Switch gelanceerd werden. Met titels als Pokémon Legends en Nintendo Switch Sports haalde de spellenfabrikant in H1 2022 al zó veel binnen, dat echt groeien moeilijk werd.