Google onder vuur voor reclame op illegale websites
Dat bedrijven hun advertenties niet zomaar op elke website willen tegenkomen, dat is inmiddels wel duidelijk. Sociaalmediaplatform X dreigt 75 miljoen dollar aan inkomsten te verliezen nadat adverteerders het platform dreigen te verlaten. De oorzaak is een rapport dat aantoont hoe reclame voor pakweg Disney naast extreemrechtse en illegale content verscheen. Dat Elon Musk een antisemitische post van commentaar voorzag, helpt de zaak niet verder. Nu komt ook advertentiereus Google onder vuur te liggen voor het tonen van advertenties waar dat niet mag.
Die claim komt uit een rapport van Adalytics. De bal ging aan het rollen toen een niet nader genoemd Fortune 500-bedrijf ontdekte dat advertenties op meer plekken verschenen dan bedoeld. Bij het bedrijf leefde de indruk dat advertenties enkel in de Google-zoekmachine zichtbaar zouden zijn. Uiteindelijk bleek dat de reclameboodschappen ook verschenen op websites die in het Google Search Partner-netwerk zijn opgenomen.
Extreemrechts en pornografisch
Op zich is dat geen ernstig vergrijp: het resulteert vooral in meer zichtbaarheid voor het merk. Het probleem schuilt echter in de websites waar de advertenties te zien waren. Het Fortune 500-bedrijf zegt dat ze hun advertenties tegenkwamen op Breitbart.com, terwijl die website eigenlijk op hun zwarte lijst staat. Met andere woorden: advertenties van het bedrijf zouden nooit of te nimmer op die plek mogen verschijnen. Andere bedrijven, zoals BMW en Uber, zouden expliciet gevraagd hebben om “absoluut geen advertenties” op Breitbart.com te laten verschijnen. Sinds november 2023 verschijnen ze er toch.
Het blijft niet bij het extreemrechtse Breitbart.com: ook op verschillende pornosites verschijnen bijvoorbeeld advertenties voor de Amerikaanse FBI. Van BNP Paribas verschenen er reclameboodschappen op Iraanse websites. Ook op Russische websites, waar sancties tegen lopen, verschenen advertenties. De Amerikaanse overheid onderhoudt ook een lijst van ‘Specially Designated Nationals’. Amerikanen mogen over het algemeen geen handel drijven met deze personen en bedrijven. Wat blijkt? Op websites die op die lijst voorkomen, komen de advertenties ook voor.
Revenue sharing
Wanneer je op een advertentie van Google klikt, verdienen websites daar geld aan. Op die manier zouden de getroffen merken onbedoeld en onbewust extreemrechtse, pornografische en illegale websites kunnen steunen. Googles Vice President voor de wereldwijde advertentietak, Dan Taylor, laat al weten dat Google geen geldstromen naar gesanctioneerde websites zag. Google bekijkt nu hoe het komt dat advertenties op de verkeerde plekken verschijnen. De topman zegt bovendien dat Adalytics in het verleden inaccuraat was en de activiteiten van Google verkeerd voorstelt. Of dat ook nu het geval is, laat Taylor in het midden.
Het onderzoek van Adalytics toont aan dat een groot aantal bedrijven hun advertenties op gesanctioneerde websites zagen verschijnen. Onder andere de Europese Commissie, verschillende Amerikaanse overheidsdiensten, de Britse inlichtingendiensten en bedrijven als Apple, Lego, Microsoft, Amazon, BWM, The New York Times en Business Insider werden slachtoffer van de verkeerd geplaatste advertenties.
Performance Max
Google hanteert voor de bewuste advertenties een nieuw targetingmodel: Perfomance Max, ook gekend als pmax. Dat model voegt AI-technologie samen met de ervaring van Google in het interpreteren van publiekssignalen. Europarlementariër Paul Tang haalt aan dat het “de eerste keer is dat we geconfronteerd worden met de realiteit dat AI misdrijven kunnen begaan”. De EU zal onderzoeken of er geld met de advertenties gemoeid ging en over welke bedragen het dan gaat.