Microsoft lost HP Smart-probleem op met troubleshooter
Eind november installeerde Microsoft de HP Smart-app ongevraagd op verschillende Windows-toestellen. Het probleem speelde vooral bij eigenaars van laptops van HP, Dell en Lenovo. HP Smart is een app die het mogelijk maakt om je HP-printer af te stellen en er verbinding mee te maken. Eén klein probleem: bij de getroffen gebruikers waren geen HP-printers aanwezig.
Daar bleef het niet bij: gebruikers zagen plots een printer van HP in hun netwerk opduiken, ook al was die nergens te vinden. Steevast ging het om printers van Brother, Canon en Epson die als ‘HP Laserjet M101-106’ gedetecteerd werden. Foutieve metadata zorgde ervoor dat Windows die printers verkeerd herkende, waarna de HP Smart-app automatisch werd binnengehaald. Aangezien die applicatie afkomstig is van de Windows Store – een veilige bron – hoeft Microsoft hiervoor geen toestemming meer te vragen, en installeert het de toepassing rechtstreeks op je systeem. Hoe het komt dat de metagegevens van printers verkeerd herkend werden, geeft Microsoft niet mee.
‘Printer Metadata Troubleshooter’
Het bedrijf komt nu wel met een oplossing voor wie de HP Smart-app plots zag verschijnen. Microsoft lanceert daarvoor de ‘December 2023 Microsoft Printer Metadata Troubleshooter Tool’. Die kan je installeren van de officiële Microsoft-website en uitvoeren op je pc. Het programma zal nagaan welke printers er aan je netwerk verbonden zijn en alle verwijzingen naar die HP Laserjet M101-106-toestellen over het hele systeem verwijderen.
De installatietool zal er ook voor zorgen dat de HP Smart-applicatie verwijderd wordt, al hangen daar wel een aantal regels aan vast. Heb je een HP-printer in huis? Dan zal de software gewoon blijven staan. Bovendien wordt de app enkel verwijderd als hij na 25 november geïnstalleerd werd. Dat is niet toevallig het moment waarop de app op computers begon te verschijnen. Indien je op een eerder moment de app zelf installeerde, zal die dus blijven staan. Op die manier wil Microsoft een oplossing bieden voor gebruikers met en zonder HP-printer in huis.
Oplossing installeren
Er zijn vier verschillende versies van de troubleshooter: voor 32-bitssystemen, voor 64-bitsssystemen, voor ARM-systemen en voor x86-pc’s. Welke versie jij nodig hebt? Dat kan je nagaan door naar de Windows-instellingen te navigeren en op ‘systeem’ te duwen. Daar scrol je naar onder tot je het kopje ‘Info’ tegenkomt. Onder ‘Type systeem’ zal je zien staan wat voor computer je precies hebt. Daarna kan je de juiste versie downloaden uit het Download Center van Microsoft.
Vertrouw je de hele procedure niet? Dan zal je nog een aantal weken moeten wachten voor het probleem vanzelf opgelost geraakt. Microsoft werkt momenteel aan een oplossing die voor alle gebruikers moet gaan werken, zonder tool die je moet downloaden. Wacht je liever tot dan? Dan kan je in tussentijd wel gewoon blijven printen. Ondanks het feit dat je printer plots een andere naam heeft én dat de HP-app op je toestel staat, blijft je printer wel werken zoals het hoort.