FedEx gaat Amazon achterna met e-commerceplatform fdx
Logistiekbedrijf FedEx gaat Amazon achterna. In een persbericht kondigt het ‘fdx’ aan, een data-driven e-commerceplatform dat waarschijnlijk zal concurreren met dat van Amazon. Handelaars kunnen er terecht voor verschillende logistieke diensten. Het platform maakt het mogelijk om onder andere pakjes te verzenden, retour te laten sturen, leveringstijden te schatten en – niet onbelangrijk – om de data die daaruit voortkomt daarna te verwerken.
Het platform moet in de herfst van 2024 een volledige lancering krijgen. In de aanloop daarnaar werkt FedEx samen met verschillende partners, al zegt het niet welke partners dat zijn. Zij krijgen een eerste blik op het e-commerceplatform tijdens een pilotprogramma. Bedrijven die geïnteresseerd zijn in het pilotprogramma kunnen dat laten weten door een formulier in te vullen.
Vanaf de herfst van 2024 zouden handelaars dan gebruik kunnen maken van het logistieke netwerk van FedEx en alle diensten die daarbij komen kijken. Het logistiekbedrijf nam in het verleden e-commerceplatform ShopRunner al over. De technologie van dat platform wordt beschikbaar gesteld om leveringstijden in te schatten, winkelmandjes te beregelen en retourzendingen in te plannen. Kortom: fdx moet een one-stop-shop zijn voor alle diensten die bij e-commerce komen kijken.
In een gesprek met The Verge haalt Christina Meek, global relations manager voor FedEx, aan dat het niet de bedoeling is om een onlinewinkel op poten te zetten. De (online) winkelervaring wordt bepaald door de handelaars zelf – lees: ze moeten zelf een onlinewinkel op poten zetten. FedEx levert alle logistieke diensten die er daarna bij komen kijken.
Fdx moet helpen om FedEx weerbaar te maken tegen Amazon. In de VS is Amazon sinds kort de grootste pakjesleverancier en stak het bedrijf zowel FedEx als UPS voorbij als het om het aantal geleverde pakjes gaat. Fdx moet helpen om het volume voor FedEx weer op te krikken.