Elon Musk: betaalbare Tesla komt in 2025
Musk en co. werken al langer aan een betaalbare elektrische auto. De topman hintte eerder op een prijskaartje van 25.000 dollar. Vooralsnog kwam er echter nog niet terecht van dat lage prijskaartje. Zelfs herhaalde prijsdalingen van bestaande Tesla-modellen bleken onvoldoende om ze ‘betaalbaar’ te maken. Volgens de topman is 2025 het jaar waarin Tesla met een betaalbare EV komt. Met die belofte kwam Musk aanzetten bij de presentatie van de kwartaalcijfers. Naar verwachting is de elektrische auto in de tweede helft van het jaar gereed voor zijn introductie.
Dat lijkt echter nog niet in steen te zijn gebeiteld; wel zegt Elon Musk “hoopvol” te zijn dat het Tesla-ontwikkelaars gaat lukken. Welke obstakels de fabrikant nog moet overwinnen vooraleer de nieuwe Model-variant uit de fabrieken rolt, is onduidelijk. Het “revolutionaire productieproces” van de EV is mogelijk één van die punten. Musk claimt verder dat de EV een van de ‘meest geavanceerde auto’s’ ter wereld is. Op welke vlakken, dat laat hij dan weer in het midden.
Machines die machines kopiëren
Duidelijk is wel dat Tesla zijn eigen machines ontwikkelde voor de productie van de wagen. Dat zou het voor andere fabrikanten lastig, zo niet onmogelijk, maken om het productieproces af te kijken. “Je moet de machine kopiëren die de machine maakt die de machine maakt”, legt Musk uit.
Tesla start de productie in de Gigafactory in Texas, VS. Later wil het merk ook op andere locaties de EV gaan produceren. Wat dit betekent voor de beschikbaarheid van de EV, zal later moeten blijken. Over het productietempo doet de topman geen uitspraken, al werd woensdag duidelijk dat het doel is vastgesteld op zo’n 10.000 auto’s per week.
Vertraagde groei in 2024
Hoewel Musk hoopvol lijkt over de groeimogelijkheden in en na 2025, is hij terughoudender als het aankomt op 2024. Voor 2024 wordt een aanzienlijk lager groeitempo verwacht die toe te schrijven is aan het ‘einde van de groeicurve’ van de Model Y en Model 3 en de werkzaamheden voor de volgende generatie EV. Externe factoren zoals tegenslagen op economisch vlak en toegenomen concurrentie, spelen daarbij mogelijk eveneens een rol. Vanuit China is het BYD dat hoopt de leiderstrui van de Amerikaanse fabrikant in te pikken.
Eerder bleek nog dat Tesla in 2023 een recordjaar wist neer te zetten. Nog niet eerder leverde het meer dan 1,8 miljoen auto’s aan klanten. Ook het vierde kwartaal an sich was een record, met een recordaantal afgeleverde auto’s van 484.000 stuks. Zodoende steeg de omzet van het bedrijf in Q4 naar 25,2 miljard dollar, een stijging van 3 procent tegenover Q4 2022. De operationele inkomsten zijn juist iets gedaald naar 2,1 miljard dollar – de operationele marge komt daarmee uit op 8,2%.
Update 26 januari 2024, 18:12: in het artikel stond per abuis verkeerd benoemd dat Tesla mogelijk minder EV’s zou verkopen in 2024. Het merk spreekt in de kwartaalresultaten namelijk over “een aanzienlijk lager groeitempo”. Dat is aangepast in de een-na-laatste alinea.