Nieuws

Tools voor ouderlijk toezicht op sociale media zijn niet in trek

sociale media ouderlijk toezicht
© iStock / bigtunaonline
Socialemedia-apps moeten tools voor ouderlijk toezicht aanbieden, maar er zijn niet veel ouders die ze gebruiken.

Over de hele wereld worden techbedrijven verplicht om zich in te zetten voor de online veiligheid van kinderen en jongeren. Socialemediabedrijven zijn daardoor verplicht om content te modereren, en moeten ook voorzien in mogelijkheden voor ouders om het account af te schermen. Het populaire Snapchat biedt daarvoor een Family Center, maar dat blijkt niet bijster succesvol. Voor de 20 miljoen jongeren die Snapchat in de VS gebruiken, zijn er ongeveer 200.000 ouders die ouderlijk toezicht ook daadwerkelijk instellen.

Al bij al gaat het om ongeveer 400.000 Snapchat-accounts van tieners die aangesloten werden op het Family Center. Snap-CEO Evan Spiegel deelt die cijfers tijdens een hoorzitting over de online veiligheid van kinderen voor het Amerikaanse Congres. Het is ook meteen de eerste keer dat het bedrijf cijfers geeft over het gebruik van Family Center. Ook aan andere socialemediabedrijven werd gevraagd hoeveel jongeren gebruikmaken van de diensten en hoeveel ouders er toezicht op uitoefenen. Meta, TikTok, X en Discord kwamen niet met cijfers over de brug.

Ouderlijk toezicht promoten

Bij Snap gaat het dus om ongeveer 4% van de jongeren die sociale media gebruiken onder ouderlijk toezicht. Niet dat de app de tool niet promoot: ouders die Snapchat installeren, krijgen een banner te zien. Zo’n banner krijgt iedereen met de juiste leeftijd om kinderen te hebben vroeg of laat te zien. Ook Meta liet weten de tools voor ouderlijk toezicht op Facebook en Instagram te adverteren, zowel op als naast de platforms.

Voor X liet CEO Linda Yaccarino dan weer weten dat ongeveer 1% van de gebruikers minderjarig is. Op X bestaan echter geen mechanismes voor ouderlijk toezicht, al wordt daar volgens de topvrouw wel aan gewerkt. TikTok-CEO Shou Zi Chew geeft zichzelf en zijn platform dan weer een schouderklopje, omdat het “als een van de eerste platforms” mechanismes voor ouderlijk toezicht in de app verwerkte. Ook hij kan echter geen specifieke cijfers geven over het gebruik van die tools.

Wellicht liggen de gebruikscijfers ongeveer in lijn met die van Snapchat, waar ouderlijke controle niet erg populair is. Hoewel socialemediabedrijven wereldwijd gevraagd worden om mechanismes voor ouderlijk toezicht toe te voegen, lijkt daar vanuit gebruikers niet veel vraag naar te zijn. Cijfers voor het gebruik van tools voor ouderlijk toezicht in Europa zijn niet beschikbaar.

appsouderlijk toezichtsociale media

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren