Spotify doorbreekt kaap van 600 miljoen actieve gebruikers
Spotify sloot het vierde kwartaal af met 602 miljoen maandelijkse actieve gebruikers. Daarmee wist het zijn doel voor Q4 2023 met één miljoen MAU’s te overtreffen. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar is het aantal actieve gebruikers met 23% toegenomen. Ook het aantal betalende klanten groeide sneller dan verwacht, tot 236 miljoen in het vierde kwartaal – van 226 miljoen in Q3 2023. Die groei wijt de Zweedse streamingsdienst onder meer aan “betere resultaten” van zijn wervingscampagnes in het vierde kwartaal.
Over heel 2023 verwelkomde Spotify 113 miljoen maandelijkse actieve gebruikers. De groei in Q4 is volgens het bedrijf “de op één na grootste toename in een vierde kwartaal ooit”. Eveneens een record is het aantal netto abonnees dat Spotify dit jaar binnenhaalde: 31 miljoen.
Spotify maakt weer verlies
Spotify wist het derde kwartaal nog af te sluiten met een winst van 32 miljoen euro. In Q4 2023 zet het echter een operationeel verlies van 75 miljoen euro in de boeken, op een omzet van 3,7 miljard euro. Vergeleken met het verlies van 231 miljoen in het vierde kwartaal van 2022 gaat het om een relatief beperkt bedrag. Daarbij is ook zeker niet alles negatief; nog nooit noteerde Spotify bijvoorbeeld een omzet van 501 miljoen euro uit advertentie-inkomsten.
Bovendien ligt het verlies lager dan de schattingen van 93 tot 108 miljoen euro. Verwacht wordt dat de winst- en verliescijfers de komende tijd iets positiever uitpakken. Eind 2023 besloot het bedrijf daarvoor 17 procent van zijn werkkrachten te ontslaan. Die werkkrachten had Spotify vooral in de coronatijd aan boord gehaald. Sindsdien zijn de kosten echter dusdanig gestegen en de economische vooruitzichten verslechterd dat het bedrijf moet afslanken. De vrijgekomen middelen wil ceo Daniel Ek inzetten om verder in de streamingdienst te investeren.
Succesvolle Wrapped-campagne
In de presentatie van de kwartaalcijfers kijkt de streamingdienst ook terug op een succesvolle Wrapped-campagne. Meer dan 225 miljoen gebruikers hebben de content bekeken, een stijging van 40 procent jaar op jaar. Ook de Your Artist Messages-video’s die artiesten hebben opgenomen voor hun meest loyale fans, bleken een groot succes. De video’s van meer dan 40.000 artiesten genereerden bijna 750 miljoen weergaven.